Ägaren blir ansvarig när bil kör sig själv

I utredningen skissas påbudsmärken som skulle kunna visa var självkörande transportmedel ska hålla sig. Till höger märket för automatiserade fordon, till vänster det för vad som kallas automatiserade motorredskap klass 2, vilka får köras i högst 20 kilometer i timmen.    (Källa: SOU 2018:16) I utredningen skissas påbudsmärken som skulle kunna visa var självkörande transportmedel ska hålla sig. Till höger märket för automatiserade fordon, till vänster det för vad som kallas automatiserade motorredskap klass 2, vilka får köras i högst 20 kilometer i timmen. (Källa: SOU 2018:16)

Förare ska man kallas även när man fjärrstyr en bil, eller styr flera samtidigt. Men under tiden som den kör sig själv är det ägaren, inte den som håller i fjärrkontrollen eller vid ratten, som straffas om det går fel. Nu är utredaren klar med lagförslaget som ska öppna för mer självkörande.

Brottsrubriceringar såsom rattfylleri och grov vårdslöshet i trafik får varianter med tillägget ”under automatiserad körning”. Och nya trafikmärken med strålande fordon tillkommer – se bilden. Det är några av de många förändringar som utredaren Jonas Bjelfvenstam lägger fram i förslag till regeringskansliet. Vid sidan av två nya författningar – en lag och en förordning – föreslås ändringar i 18 gamla.

Begreppet förare definieras om så att vanliga vägfordon ska kunna styras på distans, eller flera av samma förare exempelvis vid kolonnkörning. Vad gäller fordon utan EU-körkortskrav – såsom moped
klass II, traktor och motorredskap – öppnas lagen för försök utan förare. Det betyder nu inte att allt blir tillåtet överallt, begränsningar kan fortfarande ställas upp av exempelvis Transportstyrelsen eller av väghållare.

Syftet med lagändringarna som föreslås är att bädda för mer av försök med självkörande.

– Mest intressant är utvecklingen av automatiseringen inom yrkestrafiken samt för delade och kollektiva transporter, säger utredaren Jonas Bjelfvenstam.

Utredningen, på totalt 1 300 sidor, bär titeln ”Vägen till självkörande fordon – introduktion”, SOU 2018:16.

Publicerad 2018-03-07 18:14:17

Gratis nyhetsbrev varje vecka. Registrera dig nu:

Utkommer helgfria torsdagar, utom i juli. Din adress används endast för epost från Transportnytt. Du kan avbryta prenumerationen när du vill.

Kalendarium

22 aug
Elmia Lastbil
Jönköping
04 sep
SMM2018
Hamburg, Tyskland
04 sep
Tylösandsseminariet 2018
Hotell Tylösand, Halmstad.
12 sep
Logistics 2018
Tampere Exhibition and Sports Centre, Tammerfors, Finland.
17 sep
ITS World Congress
Köpenhamn, Danmark