Fokus på underhåll i nya infrastrukturplanen — nio planerade satsningar skrotas.
Trafikverket har presenterat sitt förslag till ny nationell plan för transportinfrastrukturen åren 2026-2037. Förslaget överlämnades formellt till regeringen idag den 30 september och har en budget på 1 200 miljarder kronor, vilket är drygt 200 miljarder mer än den förra planbudgeten.
– Det är en betydande satsning som vi presenterar i förslaget till nationell plan idag. Den ger oss möjlighet att ta igen det mångårigt eftersatta underhållet på våra vägar och det görs en omfattande satsning på järnvägen. Samtidigt kan vi stärka totalförsvaret och förbättra klimatanpassningen, säger Trafikverkets generaldirektör Roberto Maiorana i en första kommentar.
210 miljarder kronor av budgeten går till underhåll av järnvägen och 309 miljarder avsätts till järnvägsinvesteringar.
Enligt förslaget ligger fokuset på att ”beta av järnvägens underhållsskuld”. Planen är att detta ska vara avklarat till år 2050, förutsatt att resurser kontinuerligt fortsätter att tillsättas. Denna tidsplan tar dock hänsyn till att tågen måste fortsätta gå samtidigt som underhållsarbete pågår.
354 miljarder går till underhåll av det nationella vägnätet, och där är förslaget att allt eftersatt vägunderhåll ska ha åtgärdats fram till år 2037. Bland annat ska stamvägnätets bärighet höjas till bärighetsklass BK4 till år 2030, vilket möjliggör tyngre transporter.
62 miljarder kronor avsätts till nya väginvesteringar, däribland åtgärder vid E4 Häggvik–Rotebro, E6 Alnarp–Lomma, E4/E20 Södertäljebron och E45 Vänersborg–Mellerud.
Trafikverket har haft tydligare instruktioner än tidigare på sig att skapa ”största möjliga samhällsnytta” av de medel som satsas på infrastrukturen. Därför har man nu beslutat att skrota nio investeringsprojekt, vilket har frigjort 20 miljarder kronor till ”mer kostnadseffektiva åtgärder”.
Bland de investeringar som stryks från listan finns järnvägsetappen Kubikenborg–Dingersjö på det sedan länge planerade dubbelspåret på Ostkustbanan. Dessutom vill man göra ett ”omtag” på etappen Gävle-Kringlan.
Trafikverket vill även göra ett ”omtag” vad gäller sträckan Maria–Helsingborg på Västkustbanan.
Övriga investeringar som stryks är bland annat utbyggnad av E18 på sträckan Töcksfors-norska gränsen, utbyggnad av E45 Säffle-Valnäs samt utbyggnad av E10 Kauppinen–Kiruna.
Däremot föreslås inga förändringar vad gäller satsningarna på nya dubbelspår på järnvägssträckorna Göteborg-Borås, Hässleholm-Lund och Stockholm-Linköping samt utbyggnaden av sträckan Umeå-Luleå på Norrbotniabanan.
Planförslaget går nu ut på remiss till berörda instanser. Remissynpunkter kommer att lämnas till regeringen, som förväntas fastställa planen under våren 2026.