TEMA ELEKTRIFIERING. Åkerier och andra som vill byta till ellastbilar bör se till helheten och investera i depåladdning och batterilager som styrs digitalt — det säger Olle Mattsson på företaget Checkwatt.
I en serie artiklar berättar ett antal profiler inom transportbranschen för Transportnytt vad de anser om elektrifieringen av den tunga lastbilssektorn och vad som krävs för att omställningen ska ta fart ordentligt. Efter tidigare intervjuer med IVL:s forskningschef Stefan Pettersson, Chalmers-forskaren Anders Grauers, Lena Larsson vid Volvo Trucks och åkeri-vd:n Erik Alfredsson avslutar vi serien med Olle Mattsson, Product Manager hos Checkwatt.
Checkwatt är ett energitjänsteföretag som erbjuder digitala lösningar för mätning och styrning av exempelvis batterilager och fordonsladdare, ofta i kombination med sol. För transportbranschens del tillhandahåller man lösningar kopplade till smart laddning, så att åkerier och andra dels kan få ned kostnaderna i samband med effekttoppar och dels kan tjäna pengar på att leverera stödtjänster till kraftnätet.
— Inom transportsektorn levererar vi framförallt lösningar till aktörer som investerar i depåladdning, vilket verkligen har tagit fart den senaste tiden, säger Olle Mattsson, Product Manager hos Checkwatt.
Han fortsätter:
— Många åkerier som vill ställa om sin flotta av diesellastbilar till eldrivna fordon oroar sig med rätta för effekttopparna som kan uppstå om lastbilarna behöver ladda snabbt vid depån på dagtid. Ofta går kalkylen inte ihop. Men om de då väljer att även investera i ett batterilager så kan vi mäta och styra både laddare och batterilager, samtidigt som vi också har en mätare på nätanslutningen för att ta hänsyn till anläggningens övriga laster.
Styr laddning och utmatning
Något förenklat kan Checkwatt se till att batterilagret laddas upp via elnätet när effektavgiften är som lägst och förbrukningen är låg, eller genom utnyttjande av anläggningens solcellsanläggning. Samtidigt ser man till att batterilagret matar ut effekt och stöttar laddarna på depån när effektavgiften är hög.
— Dessutom kan vi med våra lösningar se till att batterilagret eller laddarna används till att leverera stabiliserande tjänster till Svenska kraftnäts stödtjänstmarknad när det är som mest fördelaktigt. Enkelt uttryckt kan vi hjälpa kunderna att tjäna pengar på sina batterier och laddare.
Ser inte till helheten
Många av de transportföretag som vill ställa om till elfordon ser inte till helheten, menar Olle Mattsson.
— Det känns som att många börjar i fel ände. De tittar först på vilken ellastbil de ska välja, om det nu är Volvo eller Scania. Och sen inser dom att ”vi behöver kanske en laddare”. Därefter börjar de att räkna på effektavgifter och ser att det blir en stor kostnad, säger Olle Mattsson och fortsätter:
— Istället borde de lyfta blicken och inse att det finns helt nya intjäningsmöjligheter med elektrifieringsomställningen. Det är ett helt nytt tänk.
Ökat intresse
Enligt Olle Mattsson har intresset för Checkwatts tjänster kopplade till snabbladdning i kombination med batterier ökat markant under den sista tiden. Inte minst har intresset ökat sedan Klimatklivet började finansiera batteriinvesteringar.
— Det är bara en tidsfråga innan investeringskalkylen för en ellastbil blir bättre än för ett dieselfordon. Sen om det ligger två eller fem år bort… ja, det handlar väldigt mycket om vad politikerna gör. För det största hindret idag mot ett ordentligt elektrifieringsgenombrott är ju de låga dieselpriserna.
Ingen tvekan
Olle Mattsson berättar att han nyligen pratade med en större logistikaktör som har 60-70 lastkajer, där det inte är någon tvekan om vad som gäller framöver.
— De kommer att elektrifiera samtliga sina lastkajer, det är deras plan. Och visst, det är klart att det är enklare att ställa om för en större aktör än ett litet åkeri med bara några enstaka fordon. Samtidigt är det en risk att inte fatta något investeringsbeslut heller, säger Olle Mattsson och avslutar med några råd till de transportaktörer som planerar att byta från diesel- till elfordon:
— Inse att det är mycket mer komplext idag än förr, när det bara var att tanka och köra. Titta på de nya affärsmöjligheterna som finns, särskilt om man har en planerbarhet i sina rutter. Arbeta med en återförsäljare av laddinfrastruktur som förstår detta och kan hjälpa er att få till en helhetslösning. Kanske bör man investera i både solceller, batterilager och laddare. Och visst, det blir dyrare — men den totala kalkylen blir mycket bättre.