Landvetter, Lund och Visby blir orterna att lägga på minnet när Trafikverket lägger till fler elvägar på försök, vid sidan av de två som redan kopplat på strömmen vid Sandviken respektive Arlanda. Och om några år ska minst en sträcka på 2–3 mil byggas, för test av hela affärsmodellen.
Trafikverkets hantering av elvägarna är exempel på en ny form av upphandlingar i tidiga utvecklingsfaser, ”förkommersiell upphandling”, där den statliga myndigheten parallellt betalar flera aktörer för deras hjälp att bredda kunskaperna på området.
Vid Landvetter ska konsortiet Västsvenska Elvägar – bildat av Alstom, Volvo och NCC – bygga en konduktiv elvägssträcka för tung trafik på riksväg 40 nära Landvetters flygplats. Lösningen ska baseras på ”beprövad teknik som används för framdrift av spårvagnar”, enligt företagen.
Innovation Skåne håller samman projektet för en konduktiv lösning i Lund. Till de åtta kompanjonerna hör Lunds tekniska högskola, Skånetrafiken, Elonroad, Ramböll och statliga VTI.
För det svenska elvägsprogrammets första beviljade induktiva lösning svarar ett konsortium lett av Gotland Gpe Circuit, företaget som driver bilracingbanan Gotland Ring på öns norra del. Om två år ska det ligga induktiv tråd åtta centimeter under asfaltsytan i Visby – antingen i vägen längs havet från hamnen till Almedalen, eller längs den fyra kilometer långa flygplatsvägen. Systemet, som kallas Electroad, levereras av det israeliska företaget Electreon, och lösningen uppges ha verifierats tekniskt i Tel Aviv. Gotland Gpe Circuits grundare Alec Arho Havrén är även initiativtagare bakom ett internationellt miljönätverk kallat World Ecological Forum, och för Transportnytt beskriver han konsortiebildningen som ett sätt att göra verklighet av idéer som har diskuterats där.
Alexander Kristofersson