Gävle hamn knoppar av sitt bolag för driften av kombiterminalen Granudden – till dess konkurrent på andra sidan inloppet, turkiskägda Yilport.
Till nyligen hade Gävle tre kombiterminalsoperatörer, men sedan åkeriföretaget Road Cargo lagt ned sin verksamhet på centralt belägna Näringen har det varit två kvar: kommunala dotterbolaget Baltic Sea Gateway på Granudden, söder om inloppet till Inre fjärden, och Yilport på Fredriksskansterminalen, på vattnets norra sida.
Nu blir det alltså Yilport som kommer att bedriva verksamheten även på Granudden.
Gävle hamn AB behåller hamnens mark och infrastruktur i sin ägo medan all drift privatiseras, reglerad i ett 30-årigt avtal. Enligt hamnen garanterar Yilport genom avtalet omedelbara investeringar på cirka 450 miljoner kronor, främst i en ny containerterminal.
Yilport har globala tillväxtambitioner. I Norden har verksamheten etablerats genom kombiterminaler i Gävle respektive Oslo, samt kombiterminalen Stockholm Nord i Rosersberg.
– Gävle passar mycket väl in i våra tillväxtplaner för Norden och Yilport som helhet, och är väl positionerat för fortsatt tillväxt. Vi blir nu ensam ägare till Gävle Containerterminal, och tillförs också all hantering av bulk- och styckegods, där vi har stor erfarenhet från andra Yilport-hamnar, säger Yilport Holdings vd Sean Pierce enligt Gävle hamns pressmeddelande.