Ska inom några år börja testa bränslecellselektriska lastbilar i kommersiell trafik.
Som Transportnytt tidigare rapporterat har Volvo Lastvagnar nu börjat serietillverka batterielektriska lastbilar. Det hindrar inte företaget från att samtidigt utveckla och ta fram andra modeller som drivs av förnybara bränslen, det vill säga biogasdrivna fordon samt ellastbilar med bränsleceller som drivs av vätgas.
Nu meddelas att företaget från och med 2025 börjar testa just bränslecellselektriska lastbilar i kommersiell trafik, vilket ska ske med utvalda kunder i norra Europa. Pilottesterna kommer att följas av ytterligare lastbilar i fler länder under de kommande åren.
Volvo Lastvagnar har tidigare uppgett att vätgaslastbilarna får en räckvidd på upp till 100 mil, medan tankningen kommer att ta mindre än 15 minuter. Bruttovikten kommer att ligga på 65 ton eller ännu högre, och de två bränslecellerna ska kunna generera 300 kW el ombord på lastbilen.
Enligt företaget blir de vätgasdrivna bränslecellselektriska lastbilarna särskilt lämpliga för fjärrtransporter och tunga, energikrävande uppdrag. De uppges också kunna bli ett alternativ i länder där möjligheterna till batteriladdning är begränsade.
– Jag tror att pilottesterna kommer att lyfta fram potentialen för bränslecellselektriska lastbilar. Testerna kommer att köras i krävande och hårt klimat och det ger oss också en fantastisk möjlighet att köra med tunga laster upp till 65 ton, säger Jessica Sandström, SvP Global Product Management på Volvo Lastvagnar, i ett pressmeddelande.
Volvo Lastvagnar noterar att bränslecellstekniken är i en tidig utvecklingsfas, inte minst när det gäller en storskalig försörjning av grön vätgas.
– Vi förväntar oss att tillgången på grön vätgas kommer att öka avsevärt under de närmaste åren, eftersom många industrier kommer att vara beroende av det för att minska CO2, kommenterar Jessica Sandström.