Tuve-fabriken tar täten

De elektriska lastbilarna byggs på samma lina som de konventionella lastbilarna. Foto: Volvo Lastvagnar De elektriska lastbilarna byggs på samma lina som de konventionella lastbilarna. Foto: Volvo Lastvagnar

Beskedet: Volvo Lastvagnar startar serieproduktion av tunga elektriska lastbilar. 

Volvo Lastvagnar har ett mål om att hälften av alla sålda lastbilar som företaget säljer år 2030 ska vara eldrivna varianter. Ett steg på vägen är nyheten om att företaget nu inleder serieproduktion av ellastbilar i de tyngsta segmenten. 

Närmare bestämt handlar det om att modellerna Volvo FM, Volvo FH och Volvo FMX — med en totalvikt på 44 ton — nu börjar serietillverkas i Tuve-fabriken på Hisingen. 

Byggs på samma lina
De elektriska lastbilarna byggs på samma lina som de konventionella lastbilarna, vilket uppges resultera i en hög flexibilitet och effektivitetsvinster. Batterierna levereras av Volvo Lastvagnars nya batterimonteringsfabrik i Gent.

Enligt Volvo Lastvagnar blir Tuve-fabriken först ut bland de globala lastbilstillverkarna med att inleda serieproduktion av tunga ellastbilar. 

— Det här är en milstolpe och bevisar att vi leder omvandlingen av branschen. För mindre än två år sedan visade vi våra tunga eldrivna lastbilar för allra första gången. Nu ökar vi volymerna stegvis och kommer att leverera de här fantastiska lastbilarna till kunder över hela Europa, säger Roger Alm, VD för Volvo Lastvagnar, i ett skriftligt uttalande. 

Målet ligger fast
I en intervju med Transportnytt i nr 5-2022 var Roger Alm tydlig med att av de cirka 200 000 lastbilar som företaget säljer så är endast en bråkdel elektriska varianter. Samtidigt ökar efterfrågan på ellastbilar, vilket — i kombination med den inledda serieproduktionen — gör att företaget har fortsatta förhoppningar om att nå det uppsatta 50-procentsmålet. 

– Vi har sålt fler än 1 000 enheter av våra tunga eldrivna lastbilar och mer än 2 600 ellastbilar totalt. Det är fortfarande små siffror men vi räknar med att volymerna kommer att öka betydligt under de närmsta åren. Till 2030 ska minst 50 procent av de lastbilar vi säljer globalt vara elektriska, kommenterar Roger Alm.

Fotnot: läs mer om den pågående elektrifieringen av tunga lastbilar i Transportnytt nr 7, där bland annat Roger Alm och företrädare för Scania och Mercedes Benz uttalar sig i samband med Elmia Lastbil-mässan. 

Lars Andersson E-mail:
Publicerad 2022-09-15 11:18

Gratis nyhetsbrev varje vecka. Registrera dig nu:

Utkommer helgfria måndagar och torsdagar, utom i juli. Din adress används endast för e-post från Transportnytt. Du kan avbryta prenumerationen när du vill.

Sök här!

Läs Truck- och lagerhandboken på nätet

Senaste Transportnytt

Cron Job Starts