Containertransportören Skaraslättens Transport sätter in tre tunga ellastbilar på trafiken till Göteborgs hamn.
Det Skara-baserade transportföretaget Skaraslättens Transport fraktar sjöcontainrar till och från Sveriges hamnar, och merparten av de cirka 850-900 containrar man dagligen fraktar går till Göteborgs hamn.
Åkeriet har nu beslutat att investera i tre tunga ellastbilar som ska gå i trafik till och från hamnen i Göteborg.
”Betydligt dyrare”
Transportnytt hade ett längre reportage om Skaraslättens Transport i nummer 6-2022, och redan då berättade ledningen för företaget om eldriftsplanerna och dess för- och nackdelar:
— Ett elfordon av det här slaget är betydligt dyrare än både en dieselvariant och ett gasfordon, och även om man får stöd tillbaka från Klimatklivet så blir det inte kostnadsneutralt. Därför tänker vi att ellastbilen till en början ska gå på knutna flöden, där kunden kanske är villig att skriva kontrakt för längre perioder. För ska du ta en större investering så behöver du trygghet i form av längre avtalsperioder, sade företagets vd Samuel Ask till Transportnytt i juni 2022.
Samma tongångar hörs nu, när investeringen är utförd:
– Ekonomiskt så är det utmanande och det är en investering som tar längre tid att räkna hem. De kunder som vill använda våra ellastbilar för sina transportbehov behöver därför skriva längre avtal med oss, vilket är något vi möter en förståelse för. Man är beredd att lyfta blicken och tänka lite utanför boxen, kommenterar marknadschefen Johan Söderström.
Flera laddalternativ
När det gäller laddning kommer fordonen nattetid att laddas i hamnens fordonsterminal som driftas av Logent Ports & Terminals. I Göteborgs hamn finns också publik laddning tillgänglig mitt i hamnen redan idag. Cirkle K:s station vid Vädermotet har sex laddplatser för tung trafik med laddeffekt på 360 kW vardera. Under 2023 kommer ytterligare publika laddplatser att tillkomma i hamnens centrala delar.
– Det är en trygghet att det finns publik laddning i hamnen där vi kan komplettera vår depåladdning. Vi kommer säkert att behöva toppladda, men i vilken utsträckning är svårt att säga just nu. Det finns bara ett sätt att veta exakt hur det kommer att fungera i praktiken och det är att kasta sig ut. Nu är vi väldigt förväntansfulla och det ska bli jättekul att få visa Göteborg våra nya fordon, säger Johan Söderström i ett pressmeddelande.
Början på ny utveckling
För Göteborgs hamns del är uppges Skaraslättens tre ellastbilar vara en viktig milstolpe, samtidigt som det bara är början på en utveckling som kommer att accelerera under 2023 där fler åkerier och speditörer står redo att sätta in ellastbilar. Bland annat kommer DFDS att under året sätta in flera av över 120 beställda tunga ellastbilar på flöden i Göteborgs hamn.
Utvecklingen välkomnas av Göteborgs Hamns vd Elvir Dzanic:
– Det är väldigt roligt att se omställningen ske här och nu. Från hamnens sida är det viktigt att vi fortsätter att sänka trösklarna för de som vill ställa om för ett mer klimatsmart transportsystem, säger Elvir Dzanic.