Västsvenska truck i Borås tar nu över huvudansvaret för Doosan i Sverige. Göteborgs Truckservice, GTS, som tidigare haft agenturen för den sydkoreanska trucktillverkaren blir istället återförsäljare i Göteborgsområdet.
Västsvenska truck i Borås blir därmed generalagent för tre truckfabrikat. Förutom Doosan är det japanska TCM och amerikanska Crown. Doosans produktprogram kommer att kunna ersätta TCM:s modeller hos Västsvenska truck.
– Ännu är inget bestämt om vad som händer med TCM i Sverige, men jag har mina aningar om att det kommer att ske förändringar i distributörsledet. Jag vill inte lägga alla ägg i en korg och är väldigt glad att vi nu har fått möjligheten att representera Doosan i Sverige, säger Hasse Svensson, ägare och vd för Västsvenska Truck.
Han understryker att TCM kommer att finnas kvar hos Västsvenska tills vidare, men att Doosan i fortsättningen kommer i första hand när det gäller dieseldrivna motviktare.
Bakgrunden är att TCM numera ingår med Atlet och Nissan i det japanska företaget Unicarriers som bildades häromåret. Alla tre varumärkena är representerade i Sverige.
TCM:s produktprogram kommer att döma samordnas med de båda övriga företagen och produktionen av dieseldrivna motviktare flyttas till Barcelona.
TCM:s hela utbud av motviktare motsvaras av Doosans produktprogram. Dessutom har Doosan ett stort urval av dieseltruckar över tio ton. Det är maskiner som ofta används på terminaler och i tung industri.
Göteborgs truckservice, GTS, som tidigare var generalagent för Doosan, kommer nu att bli återförsäljare av märket i Göteborgsområdet. Företaget har lång erfarenhet av hantering i hamnar. Av allt att döma har övergången av agenturen skett i gott samförstånd mellan företagen.
– Det här passar väl in i våra framtida planer, säger företagets nyblivna vd Antti Laakso, med bakgrund bland annat som hamnchef i Varberg. Han säger att det just nu pågår ett större förändringsarbete i GTS, men avstår från att lämna fler detaljer just nu.