Första bilden på världens första hybridelektriska bogserbåt som kan köras på metanol.
Danska bogserbåtsoperatören Svitzer meddelar att de nu inlett den andra fasen av utvecklingsarbetet med vad som uppges vara världens första hybridelektriska bogserbåt som kan köras på metanol.
Mer konkret betyder det att fartyget kommer att använda ett elektriskt framdrivningssystem med metanolbränsleceller och batterier. Detta uppges ge bogserbåten en längre uthållighet och färre operativa begränsningar än ett rent batteridrivet fartyg.
Svitzers beräkningar visar att man med grön metanol i tanken förhindrar utsläpp av ungefär 1 300 ton koldioxid årligen jämfört med motsvarande fossilbränslebaserade fartyg.
Tekniska studier har genomförts för att fastställa genomförbarheten av denna typ av fartyg utifrån de tuffa driftskrav som en bogserbåt har. Enligt Svitzer kommer nu designarbetet att påbörjas av Svitzer och det kanadensiska marinarkitektbolaget Robert Allan Ltd. När det är avslutat inleds arbetet med fartygsbyggnationens omfattning och val av ombordutrustning.
Fartyget är planerat för sjösättning under andra halvan av 2025 och ska då sättas in i Svitzers bogserbåtsflotta i Göteborgs hamn.