
– Väg så tidigt som möjligt i transportkedjan. Det är rådet från Johan Troive på Transportstyrelsen, som ansvarar för de kommande föreskrifterna om containervägning. 1 juli 2016 blir det obligatoriskt att väga sjöcontainrar som ska på internationell transport. De svenska föreskrifterna kan väntas under maj månad.
Från 1 juli i år blir det obligatoriskt att ange verifierad bruttovikt (Verified Gross Mass) på packade containrar som ska transporteras med fartyg. Detta enligt ett tillägg till säkerhetsreglerna Solas som fastställdes 2014 av den internationella sjöfartsorganisationen IMO.
De svenska föreskrifterna ska presenteras under maj månad enligt planeringen. Då går de på remiss, säger Johan Troive, sakkunnig på Transportstyrelsen som arbetar med reglerna. Reglerna kommer att publiceras som ett tillägg i Transportstyrelsens föreskrifter och allmänna råd.
– Syftet med reglerna är att få till stånd en ökad trovärdighet till stuvningsplanen för fartygen.
Frågorna om containervägning är många i branschen. Det framkom tydligt under Näringslivets transportråds årsstämma, då Johan Troive presenterade delar av det kommande förslaget. En referensgrupp från industrin har deltagit i arbetet och har kommenterat en tidig version av texten.
Johan Troive medger självkritiskt att Transportstyrelsen är sent ute och att man kunde ha blivit klar tidigare. Ett skäl till fördröjningarna är att olika länder strävat efter att samordna regelverket med varandra.
Olika förutsättningar gäller i olika länder. I Sverige är det fartygets befälhavare som är ansvarig, han eller hon ställer sedan kravet på containervägning på transportköparen (”shipper”). På andra håll i världen ställs kravet om vägning direkt på transportköparen.
För industrin är förberedelsetiden kort. Men föreskrifterna kommer att innehålla övergångsbestämmelser som gäller under perioden fram till juli 2017. Omedelbart efter att föreskrifterna blivit klara kommer Transportstyrelsen att arrangera möten och andra aktiviteter för att informera om de nya reglerna.
Johan Troive ger industrin rådet att göra vägningen så tidigt som möjligt i transportkedjan. Gärna så snart produkterna lämnat tillverkningsbandet.
– Räkna inte med att terminalerna i hamnarna kan ställa upp för att väga. Och även om de klarar att erbjuda den servicen så kan det uppstå kö.
Än är det inte heller klart vem som ska övervaka att föreskrifterna om containervägning följs. I Sverige övervakar Kustbevakningen att lastsäkringen är rätt gjord i containrar som inte lastats ombord. Men uppgiften att följa upp containervägningen är man inte ansvarig för.
I korthet innebär kraven om containervägning att befälhavaren ombord kan neka att lasta en container om verifierad bruttovikt inte är angiven i transportdokument eller lastinformationen.
• Reglerna om containervägning, och verifierad bruttovikt gäller Solas-fartyg och olika typer av containrar, det är exempelvis tankcontainrar, bulkcontainrar och lastflak.
• Reglerna gäller inte containrar på chassin eller som körs på ett roro-fartyg för en kort internationell resa.
• Verifierad bruttovikt ska anges på transportdokument eller lastinformation. Annars får den inte lastas ombord
• Vägningsutrustningen ska uppfylla de krav som den statliga ackrediteringsmyndigheten Swedac ställer.
• Två vägningsmetoder kan användas. Antingen vägs hela containern som en enhet (metod 1), eller så summeras alla delvikter för lasten och för tomcontainern (metod 2). För metod 2 krävs att transportköparen tillämpar en process i ett kvalitetsledningssystem eller inför en separat certifierad process för vägningen.
Mer information om de nya reglerna för containervägning finns på Transportstyrelsens webbplats. Se https://www.transportstyrelsen.se/sv/sjofart/Fartyg/containervagning/