Världens marknader för expressleveranser och små paket växer under 2018 med 8,6 procent, bedömer brittiska analysföretaget TI. E-konsumenter som vill få grejerna snabbt bidrar till uppsvinget för expressalternativen.
Årets tillväxt för express- och småpaketsleveranser globalt, med 8,1 procent för internationella transporter och 8,7 procent för motsvarande leveranser inom avsändarlandet, är i och för sig snäppet långsammare än förra årets. Då växte dessa marknader i snitt med 9,7 procent, under en återhämtning i världekonomin.
Den trots allt mycket snabba fortsatta tillväxten stöds av stark utveckling för premiumtjänster, bland annat för att allt mer välbeställda och otåliga e-handelskunder vill få sina varor levererade på sätt som tidigare förknippats med handel företag emellan, även när det kostar mer, enligt TI:s analys.
UPS har i sin senaste årsredovisning nämnt en ”fortsatt överflyttning” mot vissa internationella premiumtjänster, och DHL såg efterfrågan på tjänsten TDI (”time definite international”) växa 9,9 procent på ett år.