Eldriven HCT-lastbil från Scania ska frakta flis i forskningsprojekt.
LBC Frakt och Stora Enso sätter en helelektrisk lastbil från Scania ton i trafiik. Lastbilen är ett så kallat HCT-fordon (High Capacity Transport) med en totalvikt 94 ton och ska transportera flis mellan sågverk i Värmland och Stora Ensos anläggning Skoghalls Bruk. Lastbilen har en elektrisk drivlina på 450 kW, en batterikapacitet på 624 kWh och laddas med en effekt på 375 kW.
Ellastbilen ingår i forskningsprojektet TREE som syftar till att utvärdera möjligheterna att på ett effektivt sätt ställa om till elektrifierade tunga vägtransporter inom skogsnäringen.
Transportföretaget LBC Frakt har redan 21 elfordon i verksamheten och har ett ambitiöst program för omställningen till fossilfritt
Stora Enso har som mål att deras inrikes fordonsflotta ska vara fossilfri 2040.
Enligt Scania är HCT-fordonet i Värmland sannolikt den tyngsta ellastbilen som används för transporter på allmän väg i Europa.
– Detta projekt visar att batterielektriska lastbilar kan ha en betydande logistikkapacitet och samtidigt minimera klimatpåverkan. Dessutom finns det ett bra logistikflöde, med ett strategiskt laddningsnätverk precis utanför Skoghall Bruk, vilket möjliggör transporter både för råvara och färdiga produkter, kommenterar Lars Reinoldsson, senior rådgivare hos LBC Frakt.