Stort samarbete inleds med tunga aktörer från näringslivet och forskarvärlden.
Skogsbruket står för nära 20 procent av Sveriges godstransporter på väg, vilket gör sektorn till Sveriges största köpare av vägtransporter. Totalt genomförs cirka två miljoner vägtransporter årligen i skogsbruket, och på en normal virkestransport lastas i snitt runt 64 ton. Medeltransportavståndet är cirka 90 kilometer.
Samtidigt är det väl känt att det finns ett flertal utmaningar med att elektrifiera just skogstransporterna, däribland avstånden, den yttre miljön och fordonens tyngd.
Det är bakgrunden till att ett flertal aktörer nu har ingått i ett nytt forsknings- och innovationsprojekt som syftar till att öka elektrifieringen av skogsbrukets vägtransporter.
Koordineras av Skogforsk
Projektet kallas TREE (”Transition to efficient, electrified forestry transport”) och koordineras av det svenska skogsbrukets forskningsinstitut Skogforsk.
— Skogsbruket har höga ambitioner att sänka koldioxidutsläppen och då blir elektrifieringen avgörande. Samtidigt är transporter av skogsråvara ett utmanande segment att elektrifiera på grund av den yttre miljön, fordonens tyngd och robusthet samt att virket hämtas i skogen, ofta långt ifrån tätorternas infrastruktur. Projektet har hög komplexitet, säger Anna Pernestål, senior forskare vid Skogforsk och projektledare för TREE, i ett pressmeddelande.
Projektets mål är att bidra till att 50 procent av de nya lastbilar som skogsbruket köper är elektrifierade år 2030. Enligt Skogforsk skulle en elektrifiering av 50 procent av lastbilstransporterna skulle motsvara minskade utsläpp av koldioxid på cirka 260 000 ton per år.
Två utvecklingsprojekt
I projektet ingår bland annat statliga Sveaskog som kommer att leda två utvecklingsprojekt, ett i Svealand och ett i Västerbotten/Norrbotten. Fordonen kommer vara bland de första i Sverige att transportera virke från skog till kund utan att släppa ut koldioxid.
— Vi kommer testa fordonen och dess laddinfrastruktur i en komplex logistik tillsammans med lastbilar i det ordinarie virkesflödet. Vi vill testa hur transporterna fungerar både när det är nära mellan skogen och kunden, men också i de norra delarna av Sverige där vinterklimat och stora avstånd innebär stora utmaningar, kommenterar Anna Ahlin, teknikspecialist vid Sveaskog.
Delfinansierat av Vinnova
Totalt satsas 155 MSEK i projektet, där Statliga innovationsmyndigheten står för 67 MSEK. Resterande belopp står projektdeltagarna för i form av investeringar i bland annat fordon och utrustning samt arbetstid.
Deltagande företag i TREE är Skogforsk, Scania, Stora Enso, Sveaskog, Södra, SCA, Holmen, Closer, LBC Frakt, Dalafrakt, Virkeslogistik Mellansverige, VSV Unite, Alltransport Östergötland, OP Höglunds, Nimbnet, Zelk Energy, bev_r, Biometria, KTH och Uppsala universitet.
Projektet kommer pågå mellan november 2023 och hösten 2026.