Projekt ska studera hur övergången till fossilfria transporter i hamnar kan påskyndas.
Umeå hamn ska stå som modell i en ny pilotstudie som ska mäta hamnens klimatpåverkan. Studien syftar till att stärka och förlänga de så kallade gröna sjöfartskorridorer som initierats av EU, en term som innebär att det ska finnas utsläppsfria rutter mellan två eller flera hamnar.
I projektet kommer man bland annat titta på hur man kan utföra fossilfria operationer inom hamnen, hur man kan möjliggöra för andra att utföra fossilfria operationer, hur man kan möjliggöra för speditörer och varuägare att redovisa och infria sina miljömål samt hur man ska kunna redovisa utsläpp/transportuppdrag kopplade till hamnen.
Redan idag pågår det ett arbete med att skapa en grön sjöfartskorridor mellan Umeå och Vasa.
— Genom detta projekt vill vi förlänga korridoren och påskynda övergången till fossilfria transporter och operationer. Vi hoppas kunna visa på Umeå hamn som ett gott exempel på hur man kan minska utsläppen, driva på miljövänliga investeringar och stödja de Gröna Sjöfartskorridorerna, kommenterar Christer Nederstedt, försäljnings- och marknadschef Kvarken Ports.
Projektet är initierat av hamnbolaget Kvarken Ports och RISE. RISE är projektledare och projektet utförs tillsammans med Kvarken Ports, Wasaline, Norra Timber, Green Cargo och Kalmar/Cargotec. Projketet pågår mellan november 2023 och till november 2024. Vinnova finansierar delar av projektet.