I skuggan av coronakrisen startar taxiföretaget Uber leveranstjänsten Uber Direct. Första svenska kund är Åhlens City som får möjlighet att göra hemleveranser 30 minuter efter att ordern är färdigställd.
Uber Direct presenteras som en leveranstjänst för prylar och varor. Den lanserades i början på juli i Sverige, framgår av ett pressmeddelande från företaget. Det är ett sätt för Uber att hitta nya uppdrag för sina förare när färre människor är ute och rör på sig.
Den internationella premiären för Uber Direct skedde i april, strax efter att Uber presenterat sin Work Hub för att hjälpa chaufförerna till fler uppdrag när persontransporterna minskade. Företaget driver också leveranstjänsten Uber Eats för att köra ut måltider. Tidigare fanns leveranstjänsten Uber Rush, den lades dock ner för två år sedan.
För Åhlens City är Uber Direct en förlängning av varuhusets erbjudande ”personal shopper”.
– Efterfrågan på hemleverans från kunderna har ökat kraftigt under de senaste månaderna, säger Mattias Jacobsson, som är varuhuschef på Åhléns City i Stockholm, enligt Dagens Handel.