Visst får städer, som Stuttgart and Düsseldorf, förbjuda dieselbilar, bestämde Tysklands högsta förvaltningsdomstol i slutet av februari – mot regeringens önskan. Nu är frågan hur snabbt sådana dieselförbud kommer att införas och sprida sig, och transportörer undrar hur mycket deras innerstadsdistribution kommer att försvåras.
Den ledande affärstidningen Handelsblatt kallade domen för ”dödsringningen för dieselbilar i Europa”, och biltillverkarnas aktier backade när domen meddelats. Ägarna av dieselfordon förutspåddes förlora miljardtals euro genom värdeminskningen på andrahandsmarknaden. Andra spekulerar i att beslutet kan ge extra fart åt elektrifieringen av fordonsflottan. I Hamburg infördes nästan omedelbart efter domen ett dieselbilsförbud på två utsatta vägar, summa två kilometer väg, dock med undantag för bland annat boende och leveransfordon.
Många kommentatorer sätter domen i samband med att tyska städer regelbundet uppvisar sämre luftkvalitet än vad EU kräver, och att luftföroreningarna uppskattas leda till tusentals förtida dödsfall varje år. Även Volkswagens systematiska fusk med utsläppsmätningar lyfts fram, och många tycks se domen som en form av straff för många årtiondens miljösyndande.
Städerna Stuttgart och Düsseldorf ville införa lokala dieselbilsförbud, men fick sina egna delstatsregeringar emot sig. Städerna fick först rätt i lägre instans, och i och med att den också befästes i den högsta förvaltningsdomstolen blev den dessutom prejudicerande för hela Tyskland.
Enligt domstolen får förbuden däremot inte utformas hur som helst. De ska vara proportionerliga och införas gradvis. Ändå väntas exempelvis Stuttgart kunna införa förbud för alla bilar med dieselmotorer äldre än Euro 6 så snart som mot slutet av 2019, återger engelskspråkiga nyhetssajten The Local. Bilar med motorer sämre än Euro 5-klassningen kan stoppas redan vid kommande årsskifte. Av 15 miljoner dieselbilar som finns registrerade i Tyskland är 6 miljoner klassade enligt den bästa miljöstandarden Euro 6.
The Local noterar också att domaren Andreas Korbmacher knappast kan ha lugnat förare av äldre fordon när han klargjorde att ”vissa förluster måste accepteras” och att det inte föreligger någon skyldighet att kompensera dem.
Enligt brittiska analysföretaget Transport Intelligence (TI) tycks domen ha inneburit slutet på Tysklands kärleksaffär med dieselfordon. Logistikföretag kommer att följa utvecklingen noga och hoppas att deras verksamheter, med stöd av domstolens proportionalitetsresonemang, ska klara sig undan förbuden.