De nya reglerna för lastsäkring som infördes förra året har skapat osäkerhet bland förarna, menar Transportfackens Yrkes- och Arbetsmiljönämnd, Tya.
Därför har Tya tagit fram en branschnorm som tolkar de nya reglerna och ger både råd och detaljerade instruktioner hur man säkrar olika typer av gods.
– Med branschnormen vill vi minska oron och hjälpa förare att göra rätt i praktiken, med metoder de redan är vana vid, säger Stefan Reimers på Tya i ett pressmeddelande. Följer man våra förslag kan man vara säker på att uppfylla kraven.
I maj 2018 ersattes de svenska föreskrifterna av nya som är gemensamma för hela Europa. Bland annat innehåller de nya krav på märkning eller certifikat som visar att utrustningen klarar de krafter som uppstår vid transport. Detta fanns inte i de svenska föreskrifterna.
– Det kluriga är också att gränserna har förskjutits, säger Stefan Reimers vidare. Om det till exempel krävdes två spännband förut krävs det nu kanske tre spännband för samma gods. I de nya reglerna finns inte heller några detaljerade instruktioner, vilket betyder att förare själva måste lista ut hur man gör,
Arbetsmiljöverket har beräknat att minst en dödsolycka per år beror på dåligt säkrad last.