Därför har två större lastbilscentraler beslutat sig för att gå samman.
Lastbilscentralerna Fraktkedjan och Centralen går samman och blir ett och samma bolag. Samgåendet träder i kraft 30 september 2026. Centralens aktieägare blir då delägare i Fraktkedjan, som blir det gemensamma bolagsnamnet.
De bägge aktörerna skriver följande i ett pressmeddelande om syftet bakom samgåendet:
”Kraven på transportbranschen ökar, inte minst inom digitalisering, hållbarhetsrapportering och administration. Samgåendet skapar bättre förutsättningar att möta de ökade kraven och fortsätta utveckla verksamheten.”
Tillsammans omsätter bolagen cirka 1,4 miljarder kronor, har drygt 140 anslutna åkerier och omfattar cirka 580 fordon och enheter.
Enligt aktörerna kommer samgåendet att skapa ”en starkare organisation med bredare regional täckning, djupare kompetens och ökad konkurrenskraft”.
FAKTA
– Fraktkedjan består av ca 100 lokala åkerier i Västsverige som förfogar över ca 380 fordon. Bolaget erbjuder helhetslösningar inom distribution, anläggning, specialtransporter, kran, schakt, återvinning och relaterade logistiktjänster. Företagets huvudkontor finns i Mölnlycke.
– Centralen ägs av drygt 70 åkerier och har cirka 200 anslutna enheter. Centralen erbjuder tjänster inom bygg och anläggning, distribution och fjärr, lager, entreprenadmaskiner samt sug- och spoltjänster. Företaget har sin bas i Vänersborg och verksamhet i Trestad/Tvåstadsregionen.







