Digitala automatkoppel sätts in på ”stålpendeln” mellan Luleå och Borlänge.
Digitala automatkoppel är en teknik som möjliggör automatisk ihop- och frånkoppling av järnvägsvagnar, samt automatisk elektrifiering och dataöverföring genom tåget.
Kopplen undanröjer därmed manuella moment som idag är en tidskrävande och fysiskt påfrestande process som sker i en riskfylld arbetsmiljö. Tekniken möjliggör längre och tyngre tåg, fjärrstyrd frånkoppling av vagnar samt automatiserade bromsprov.
Kort sagt: de digitala automatkopplen — som förkortas DAC — förbättrar säkerheten, ökar järnvägens kapacitet och stärker konkurrenskraften.
Nu inleds DAC-tester på några av Europas mest krävande järnvägslinjer, då den så kallade stålpendeln mellan Luleå och Borlänge utrustas med den aktuella tekniken.
Stålpendeln transporterar dagligen stålämnen från SSAB:s stålverk i Luleå till produktionsanläggningen i Domnarvet, Borlänge. Med tågvikter på upp till 3 800 ton betraktas den 100 mil långa linjen som det tyngsta godståget utanför malmtrafiken i Sverige.
Utöver tågets vikt utgör även kylan en utmaning för den nya tekniken. Detta gör att kopplets robusthet sätts på prov.
Tåget består av upp till 40 godsvagnar, där två vagnpar utrustats med DAC. Syftet är att analysera hur kopplen presterar över tid under extrema vinterförhållanden och i utmanande terräng.
Enligt aktörerna bakom testet är Sverige först ut i EU med att demonstrera teknologin i kommersiell miljö. Testet är en del av ett EU-program där visionen är att inom några år introducera fler helt DAC-utrustade tåg i Europa. Detta som en förberedelse för en bredare implementering och modernisering av godstrafiken på järnväg.
Testet ska pågå i cirka två år. Inblandade parter är bland annat Trafikverket, Green Cargo, Rail Sweden, och Svensk Maskinprovning.