REPORTAGE. Transportnytt fick chansen att hänga en dag med Tullverkets grupp 7 i Göteborgs hamn. Smugglingen bekämpas med avancerad teknisk utrustning och gamla hederliga ”tullarinstinkter”.
Säkerheten är hög och förmaningarna om fotoförbuden många när Transportnytt besöker Tullverkets lokaler i containerterminalen i Göteborgs hamn. Den generella hotbilden i hamnen har höjts på senare tid, skalskyddet har förstärkts och långtifrån alla i Tullverkets grupp 7 vill synas offentligt med namn och bild.
Med tanke på den ökande mängden beslag i spåren av de kriminella gängens framfart är det fullt förståeligt.
Stort spann
— Förutom att vi självklart letar efter narkotika och vapen söker vi också efter allt från läkemedelskopior till farligt avfall och undermåliga produkter. Det är ett stort spann på det vi letar efter, oavsett om det smugglas eller om det deklareras på ett felaktigt sätt, säger Joakim Olsson, som är gruppchef för grupp 7, som i sin tur är en av nio grupper som ingår i kontrollenhet väst.
Han fortsätter:
— Visst är det så att narkotika och vapen förstör liv, men även varusmugglingen kan få stora konsekvenser — både för människor och den inhemska, seriösa marknaden. Vi har till exempel hittat vattenkokare utan isolering i botten, vilket gör att om du ställer vattenkokaren på en diskbänk där det finns vatten så blir hela diskbänken strömförande. Vi har hittat foppatofflor som varit så färgade att man riskerar att få i sig cancerogena ämnen via fötterna om man går omkring med dom på stranden, och så vidare.
— Den här typen av verksamhet har den organiserade brottsligheten också fått upp ögonen på, som ett sätt att få omlopp för sina kriminella pengar.
Skannar och kontrollerar
Joakim Olsson och hans grupp med tullinspektörer — som också kallas för skannergruppen — har sina lokaler i direkt anslutning till APM:s jättelika containerterminal i Göteborgs hamn. Huvuduppdraget är att skanna och kontrollera containrar, men de har också i uppgift att genomsöka lastbilstrailrar på till exempel Stena Lines Tysklandsterminal eller i samband med punktskattekontroller längs Europavägarna.
Kontrollerna görs med teknisk utrustning och via manuell genomsökning. Varje vecka får gruppen in i cirka 30 containrar som ska kontrolleras. Containrarna har i förväg valts ut av Tullverkets underrättelseavdelning.
— Vi har folk som dygnet runt arbetar med att selektera containrar åt oss. Vi genomsöker aldrig något bara på måfå. Av underrättelsetekniska skäl kan jag inte gå in på vad man tittar efter, men det är förstås alltid någon form av misstanke. För varje container vi får in tittar vi sedan på omständigheterna: mottagare, avsändare, produkterna, hur det är förpackat, etcetera, säger Joakim Olsson.
Högteknologisk utrustning
Det som sedan sker är i korthet att containrarna skannas utomhus med den mobila lastbilsskanner som gruppen har till sitt förfogande. Ser man någon avvikelse vid skanningen tar man in containern till lastbryggan, varpå den helt eller delvis lossas och genomsöks inne i lokalerna. Även där har man högteknologisk och kostsam utrustning till sin hjälp, som exempelvis pallröntgen, fiberskop — där en liten kamera sitter längst ut på ett böjligt instrument — och en handburen röntgenapparat som kallas backscatter.
Men låt oss stanna upp lite vid den den mobila skannern ute på gårdsplanen. Det är nämligen ett redskap som är både ytterst kostsamt och effektivt i tullarnas kamp mot smugglarna. Skannern är i princip en lastbil på vilken det hänger ut en ”röntgenarm” som kan omsluta en container till tre fjärdedelar.
Samtidigt som lastbilen krypkör längs med en container avger armen joniserande strålning, och med teknikens och datorernas hjälp skapas sedan en slags röntgenbild av containers innehåll.
— Vi sparar extremt mycket tid med den mobila skannern. Att lossa och genomsöka en hel container manuellt kan ta flera dagar. Med skannern tar det fem minuter att genomlysa godset, säger Joakim Olsson.
Lär sig när man arbetar
Inne i den mobila skannerns undersökningsrum finns det mängder av teknisk utrustning, datorer och skärmar. Tullinspektören Sven Lindahl har jobbat inom Tullverket i 37 år, mestadels som hundförare, men är nu en i gänget som ansvarar för den mobila skanningen. Inför den nya tjänsten fick han gå en kortare skannerutbildning plus strålskyddsutbildning.
— Där lär man sig grunderna. Men framförallt lär man sig jobbet samtidigt som man arbetar. Efterhand ser man avvikelserna i godset. Det kan till exempel vara något som har en avvikande färg eller är mörkare eller ljusare än normalt. Det kan också vara någon stapel som avviker från övriga staplar på något sätt, säger Sven Lindahl och berättar att röntgenarmen kan vinklas på två olika sätt.
— Först skannar vi i 90 grader, sedan ställer vi om armen och vinklar i 84 grader. Det gör att vi får mer perspektiv i bilden. På det sättet hittade kollegorna för ett tag sedan nästan ett ton cannabis i taket till en lastbil vid Tysklandsterminalen. Vid 90 graders vinkel såg man ingenting, men när armen ställdes om till 84 grader såg man att hela taket var dubbelgjort och preparerat med cannabisharts. Det blev jättesnygga bilder.
Fler är på gång
Men kostar det så smakar det. I nuläget finns det bara tre mobila skannrar i hela landet, och när de köptes kostade de i runda slängar 15 miljoner kronor styck. Sven Lindahl och hans kollegor hade gärna sett att Tullverket fick tillgång till ytterligare sådana här effektivetshöjande redskap, något som snart blir verklighet. Nästa höst väntas fyra nya mobila skannrar levereras, varav en ska ersätta den befintliga skannern i Göteborgs hamn.
Utöver det har Tullverket ansökt hos EU om medfinansiering av ytterligare två skannrar, däribland en fast skanner som även den ska till Göteborgs hamn.
— Här hos oss i Göteborg ska Stena Line flytta ut till Arendal, och i anslutning till den — men inne på hamnområdet — hade det ju varit bra med en fast lastbilsskanner. Norrmännen har en sådan uppe vid Svinesund, och med en sådan kan en lastbil med en trailer eller container själv köra igenom skannern. Det går mycket snabbare, plus att en fast skanner är mer avancerad. Vi får väl se om en sådan hinner anlända innan jag som har fyllt 61 år går i pension, säger tullinspektören Sven Lindahl.
Öppna med bultsax
Inne i tullgruppens lokaler ska tre av Svens inspektörskollegor precis öppna en plomberad 20-fotscontainer med hjälp av en bultsax. Containern har valts ut efter att ha tidigare ha passerat igenom lastbilsskannern.
— I det här fallet gör vi kontroll av en sändning som är deklarerad som livsmedel, för att se så att det är rätt typ av produkt enligt manifestet och godsdeklarationen, säger gruppchefen Joakim Olsson.
De tre inspektörerna plockar handgripligen och med hjälp av en truck ut låda efter låda ur containern, tills de kommit sex rader in i stapeln med lådor — vilket i det här fallet anses vara tillräckligt långt in.
— Här vill vi bara komma in en bit bakom för att se att allt stämmer. Det finns ju något som heter täcklaster, det vill säga att man ställer upp något i de första raderna för att dölja exempelvis narkotika. Det är klart det är mycket fysiskt arbete för oss, även om vi också har våra tekniska hjälpmedel, säger Joakim Olsson och fortsätter:
— För oss gäller det att använda våra sinnen, att tänka utanför boxen och använda vår rutin och våra tullarinstinkter. Även om vi får underrättelser om misstänkta containrar så vet vi ju inte alltid exakt vad vi ska leta efter. Då gäller för oss att känna i ryggmärgen när något inte stämmer.
Körde över med bulldozer
Ett sådant exempel var när gruppchef Olsson och hans inspektörer hittade ett halvt ton cannabis i ett större parti kalksten. Smugglarna hade först malt ner kalkstenen, preparerat stenen med narkotikapaket och sedan gjutit kalkstenen på nytt. Efter att ha blivit misstänksamma om den verkligen nyttan med sådan här kalksten i Sverige tog tullarna in det hela och körde över det med en bulldozer.
— Till sist var något som stod bakom bulldozern och ropade ”stopp!”. Då såg vi att det låg fullt med narkotikapaket bakom larvfötterna. Det är klart att det är roligt att vara med om sådant, säger Joakim Olsson och berättar om ett annat lyckosamt beslag:
— I det fallet hade smugglarna gjort tomrum i kakelplattor där man lagt in narkotika, totalt 1,5 ton cannabis. Vi blev misstänksamma efter att ha ringt plattsättare som lät tveksamma till plattstorleken. Vi började lossa, kom ned till sjätte lagret med plattor och märkte då att det plötsligt var skillnad i höjden på plattorna. När vi krossade plattorna mot marken spreds det ut narkotiska preparat överallt.
Allt större beslag
Kampen mot tullbrottsligheten kan tyckas vara vara tröstlös. I Göteborgs fall hanterades förra året över 900 000 containrar (TEU), och som nämns ovan tar tullens skannergrupp en vanlig vecka in cirka 30 containrar för skanning. Av dessa tar man in och genomsöker cirka 4-5 stycken.
Samtidigt blir Tullverkets beslag allt större. Förra året beslagtog tullen rekordmycket narkotika i det tunga godsflödet. Totalt tog man över 11 ton narkotika, vilket är mer än dubbelt så mycket som året innan.
— Vi tullare känner oss väldigt stolta över vårt jobb och vi går inte och grämer oss över det vi missar. Vi är med där vi kan och gör tonvis med beslag bara i de här lokalerna, och då räknar jag inte med allt vi hittar som är kopplat till produktsäkerhet, varumärkesintrång och kopior, säger Joakim Olsson, gruppchef för Tullverkets grupp 7 i Göteborgs hamn och avslutar:
— Vi vet ju också att vi genererar en oerhört stor samhällsnytta med det vi beslagtar, jämfört med om exempelvis ett par ton narkotika skulle hamna på gatan.
FAKTA TULLVERKETS BESLAG
Så här mycket narkotika beslagtog Tullverket 2023 jämfört med 2022:
2023 |
2022 |
||
TOTALT |
11 000 kilo |
5 200 kilo |
|
Cannabis |
7 187 kilo |
2 285 kilo |
|
Amfetamin |
1 162 kilo |
548 kilo |
|
Kokain |
1 303 kilo |
822 kilo |
|
Heroin |
11,7 kilo |
8,3 kilo |
FAKTA OM TULLVERKETS MOBILA SKANNRAR
Tullverket har i nuläget tre mobila lastbilsskannrar, placerade i Malmö, Göteborg och Stockholm. Dessa levererades 2014 och kostade 15 MSEK styck. Skannern i Malmö byttes ut för fyra år sedan (kostnad: 18 MSEK).
Upphandling pågår nu för inköp av fyra nya mobila skannrar. Två ska ersätta de befintliga i Stockholm och Göteborg, en ska placeras i Svinesund och en i Gävle. Om allt går enligt plan levereras de hösten 2025. Kostnad per styck: 25 MSEK. Två av skannrarna medfinansieras av EU till 80%.
Utöver detta har Tullverket ansökt hos EU om medfinansiering av ytterligare två skannrar. Enligt ansökan är det dels en fast skanner som ska till Göteborgs hamn (kostnad: 50 MSEK), dels en mobil skanner som ska till Helsingborgs hamn (kostnad: 25 MSEK). Besked om ansökan beviljas kommer i juni eller juli i år.
Om allt går i lås skulle Tullverket isåfall inom några år kunna ha sex mobila skannrar (i Malmö, Helsingborg, Göteborg, Svinesund, Stockholm och Gävle) samt en fast skanner (i Göteborg).