Osäkert läge i den globala handeln efter beslutet om USA:s handelstullar.
Under onsdagen den 2 april infördes som väntat de amerikanska tullavgifter som president Donald Trump sedan länge aviserat om. Från och med nu gäller 20 procent i tullavgift för alla importer från EU och Sverige. För Kinas del gäller 35 procent i tullavgift.
Beskedet möts av hård kritik och tas emot med stigande oro i världen. EU förbereder nu motåtgärder mot amerikanska produkter, men under fredagseftermiddagen är det ännu oklart exakt vad dessa består av.
Sent på fredagen den 4 april uppgavs att Kina sätter hårt mot hårt och inför importtullar på 34 procent på varor från USA, detta med start den 10 april.
Enligt Göteborgs-Posten planerar nu Volvo Cars att flytta en del av produktionen till USA, medan AB Volvo uppges vara bättre positionerat eftersom samtliga lastbilar som säljs i USA produceras där.
Lena Sellgren, chefsekonom och analyschef hos Business Sweden, har i en tidigare intervju — alltså innan tullarna infördes — med Transportnytt uppgett följande:
— För svenska företag beror tullarnas påverkan på hur din affär ser ut. Om Trump inför tullar så driver det upp inflationen och räntan i USA. Det kan i sin tur ge svenska företag som säljer i dollar en chans att kompensera för tullarna. Samtidigt som det absolut kan få en negativ effekt för många svenska företag, inte minst inom kategorierna fordon och kemi/läkemedel. Men läget är svårbedömt, säger Lena Sellgren.