250 anställda riskerar uppsägning när Mitsubishi Logisnext Europe väntas lägga ned trucktillverkningen i Mölnlycke.
Enligt kortfattad information från Mitsubishi Logisnext-koncernen har man fattat ett så kallat inriktningsbeslut om att ”konsolidera” den europeiska tillverkningen genom att flytta produktionen i Mölnlycke till Finland.
Fackliga förhandlingar har inletts med Mölnlyckefabrikens cirka 250 anställda, som nu alltså riskerar att bli av med sina arbeten.
Martin Björkroth, som är vd för Mitsubishi Logisnext Europe i Mölnlycke, säger till Göteborgs-Posten att företaget har två ytterligare fabriker i Europa, där ”den ena gör ungefär samma produktsegment som vi gör här”.
— Företaget behöver se över produktionskostnaderna och har beslutat att det är Sverige som ska avveckla produktionen, och den ska förflyttas till Finland, säger Martin Björkroth till Göteborgs-Posten.
Förutsatt att inriktningsbeslutet blir definitivt kommer tillverkningen i Mölnlycke att upphöra december 2024.
Cirka 50-60 tjänstemän uppges bli kvar inom företaget Mitsubishi Logisnext Europe i Mölnlycke, där alltså tillverkningen sker.
Försäljningsbolaget Logisnext Sweden AB, som är ett fristående företag som säljer Mitsubishitruckarna, berörs inte av nedläggningsbeslutet.
Trucktillverkningen i Mölnlycke har sitt ursprung i familjeföretaget Atlet, som 2013 såldes till Unicarriers, som i sin tur ingår i den japanska Mitsubishi Logisnext-koncernen — vilket är en del av Mitsubishi Heavy Industries (MHI) Group.