Regeringen har uppdragit åt myndigheten Trafikanalys att utreda förutsättningarna för ett tillfälligt system där transportköpare som flyttar gods från väg till sjöfart får en så kallad ecobonus.
Trafikanalys ska undersöka om ecobonus kan bidra till att regeringens beslutade miljömål uppnås på ett kostnadseffektivt sätt, vid sidan om målet att Sverige ska ha en konkurrenskraftig sjöfartsnäring.
I uppdraget ingår att dra lärdomar från andra länders arbete med eco-bonussystem som till exempel Italien, Norge och Storbritannien.
Ecobonus kan till exempel innebära att staten går in och betalar delar av merkostnaden när transportköpare använder sjöfart istället för lastbil på sträckor där överflyttningspotentialen är stor. Utredningen ska vara klar senast den 30 maj 2017.
Idén till ecobonus har sitt ursprung i ett initiativ av Italiens regering som gav statsbidrag på upp till 30 procent av kostnaden till vägtransportföretag som valde att använda ”havets motorvägar”. De italienska sjötransporterna ökade med 22,3 procent mellan 2007-2010. Det uppskattas att antalet TIR-transporter på det italienska vägnätet minskat med 500 000 per år.
Ett liknande system har redan införts i Norge där staten anslagit 80 miljoner norska kronor per år under tre år för ändamålet.