Förra året undertecknade Copenhagen Malmö Port AB, CMP, och Helsingsborgs Hamn AB, HHAB, en avsiktsförklaring om att utreda ett gemensamt hamnbolag. Men nu skjuter Helsingborg sammanslagningen på obestämd framtid.
Förutsättningarna för avsiktsförklaringen som Helsingborg tecknade med Malmö och Köpenhamn förra året har fallit säger Birgitta Darrell, Helsingborgs stads kommunikationsdirektör.
– Sedan en tid tillbaka har vi förberett en legal omstrukturering av vårt hamnbolag, HHAB, genom en uppdelning i hamnägare, hamnmyndighet och hamnoperatör.
– Arbetet har visat sig bli mer tidskrävande än vad vi trott. Därför måste vi på obestämd tid skjuta på utredningen om ett eventuellt samarbete mellan hamnarna.
– Vi är för en regional utveckling och tror starkt på ett samarbete med Helsingborg, säger Johan Röstin, vd i CMP. Vi kompletterar varandra med olika produkter. Det är mycket tråkigt att Helsingborgs stad nu hoppat av.
Sedan tidigare vd och administrative chefen i Helsingborgs hamn sagts upp, tillträdde Niels Vallö i somras som ny vd. Han är så ny på sin post, att han inte vill kommentera utvecklingen. Frågan är uppenbarligen mycket känslig, både Johan Röstin och Niels Vallö nämner ett brev från Helsingborgs stad, men vill inte avslöja vad det står i detta brev.
– Vi tror fortfarande att ett samgående är det mest optimala, säger Johan Röstin. Under tiden fortsätter vi vår strategi. Vi förhandlar om en ny etablering i den nya hamnen och vi stärker vår position som Sveriges största bilhamn. Vi hanterade förra året 457 000 bilar och räknar i år med att öka till 500 000.
– Transittrafiken till de nordiska och baltiska länderna, inklusive Ryssland, växer. CMP:s totala hamnverksamhet ökade förra året till 14,1 miljoner ton från 13,7 miljoner. Volymerna i Malmö ökade med 12 procent till 8,8 miljoner ton.
Under 2012 hanterades 7,9 miljoner ton i Helsingborgs hamn, i ton räknat en nedgång med 2,9 procent, beroende på att flytande bulk inte längre hanteras av hamnbolaget. Bilfärjegods och styckegods uppvisade små förändringar.
– Vi har en väl fungerande logistik i hamnen, säger Niels Vallö. Förra året investerades 21,2 miljoner på nya hanteringsytor för enhetstrafiken och 11,9 miljoner på en ny logistiklösning för färjetrafiken.
Transportnytt 7-2013 som kommer ut 20 september innehåller en översikt över alla Sveriges hamnar tillsammans med den nya upplagan av Logistikkartan med hamnar, de viktigaste vägarna, järnvägarna och kombiterminalerna. Beställ den här.