REPORTAGE. Det totala godsflödet i de svenska hamnarna var i stort sett oförändrat förra året. Borrar vi djupare i statistiken hittar vi dock flera intressanta förändringar — läs mer här!
Statistiken över förra årets aktiviteter i de svenska hamnarna bjuder på flera intressanta upptäckter. Om vi börjar med att titta på antalet fartygsanlöp så ökade denna siffra förra året efter den nedgång som skedde i hamnarna under pandemin.
Tack vare en ökning av färjor, rorofartyg och passagerarfartyg steg antalet anlöp av havsgående fartyg med 7 procent till 70 872 anlöp. Anlöp med lastfartyg och övriga fartyg minskade dock för fjärde året i rad, med 1 procent till 18 411 anlöp under 2022. Färre anlöp med allt större lastfartyg är en långsiktig trend.
Svag ökning av godset
Den totala godshanteringen över kaj i hamnarna ökade med 0,8 procent under 2022. Totalt hanterades 172,1 miljoner ton under 2022. Lossat utrikes gods — det vill säga något förenklat importen* — ökade med 3,7 procent samtidigt som lastat utrikes gods — något förenklat exporten** — minskade med 2,8 procent.
Göteborg ökade sin totala marknadsandel tack vare en uppgång med 8,5 procent av hanterat gods, mycket beroende på mer hanterade energiprodukter och containrar. Importen i Göteborg ökade med hela 16,6 procent samtidigt som exporten minskade med 2,7 procent, vilket i princip är samma utveckling som rikssnittet.
I Trelleborg och Helsingborg var förändringarna mindre. I Trelleborg föll godshanteringen med 3,0 procent och i Helsingborg ökade den med 1,7 procent. Uddevalla sticker ut åt det positiva hållet, med en ökning av hanterat gods med 39 procent till 1,4 miljoner ton. Enligt företrädare för hamnen är en ökad utlastning av pappersprodukter till USA en delförklaring.
Containerhanteringen minskade under 2022 mätt i tjugofotsekvivalenter (TEU) med 0,4 procent jämfört med 2021.
Containerminskning i norr
I flera Norrlandshamnar minskade containerhanteringen över kaj uppseendeväckande mycket – i Piteå med 45 procent, i Umeå med 83 procent och i Sundsvall med 92 procent. För alla hamnar norr om Gävle tillsammans föll hanteringen från 70 000 TEU till 29 000 TEU, eller med 58 %. En viktig förklaring är att SCA Logistics under 2022 stoppade containertrafiken på rutten Rotterdam–Sundsvall–Umeå.
Containergodset har tagit andra vägar och i Piteå och Umeå uppger företrädare för hamnarna att många exportcontainrar nu lastas på tåg vid intermodala terminaler i respektive hamn. I Umeå invigdes en ny terminal i hamnen i Holmsund i maj 2022. Därefter öppnade snabbväxande First Row Shipping en ny tågpendel direkt till Göteborg. Green Cargo har också inkluderat terminalen med regelbunden trafik i sitt intermodala nätverk.
Många av containrarna dras på räls till Göteborg för omlastning till fartyg, vilket bidrog till koncentrationen av landets containerhantering dit. Där ökade containerhanteringen med 7 procent 2022, på en marknad som vi konstaterat föll med 0,4 procent. Därmed nådde Göteborg en andel om 54 procent av alla containrar över kaj i Sverige. Det är en trend som pågått i flera år.
”Tagit marknadsandelar”
Claes Sundmark, som är försäljnings- och marknadschef hos Göteborgs hamn, bekräftar det vi ser i statistiken:
– Det är helt rättvist att säga att vi tagit marknadsandelar på containersidan. Tågpendlarna från Norrland är en del av det. Det har blivit både nya linjer och tätare avgångar på de nya linjerna, säger Claes Sundmark.
Ska exportcontainern lastas om på ett oceangående containerfartyg konkurrerar tågpendlarna med billigare hantering än med feederfartyg. I en kombiterminal är det samma truck som används för att flytta containern mellan lastbil och tåg och avstånden däremellan är korta. Det går också att spara tid jämfört med fartyg som i många fall ska göra flera hamnanlöp innan containern kan lastas av.
Näst bästa året någonsin
Räknat i TEU ökade hanteringen i Göteborg med 55 000 till 879 000. Det är mer än minskningen i Norrlandshamnarna som var 41 000 TEU när 2022 jämförs med 2021.
– Förra året blev det näst bästa för vår containerverksamhet genom alla tider. Det bästa året var 2012 med 899 000 TEU, säger Claes Sundmark och tillägger:
– I år har vi ökat marknadsandelen ännu mer så långt vi har siffror, till 57 procent.
Nedåt på roro — utom i Göteborg
Hanteringen av roro-enheter som trailers, lastfordon, släp med mera, minskade i hamnarna under 2022, med 2 procent till 3 183 000 enheter. I Trelleborg som är störst i landet på roro var nedgången 1,5 procent till 866 000 enheter. Alla de stora rorohamnarna visade negativa siffror, utom Göteborg som var i princip oförändrade och Helsingborg som ökade 1 procent.
I jämförelse med rorohamnarna gick det bra för vägtrafiken med gods över Öresundsbron. Enligt Öresundsbrokonsortiet ökade lastbilarna över bron med 8 procent 2022, till 598 000. Det är en fortsättning på en stigande trend som bara fick ett mindre hack i kurvan under pandemin.
Den tillgängliga statistiken från Trafikanalys för första halvåret 2023 visar att den lilla uppgången i total godshantering i hamnarna under 2022 vände till en minskning 2023 med 4 procent första kvartalet och 6 % andra kvartalet, jämfört med samma kvartal 2022. Hanteringen av containrar med gods lossade från utlandet sjönk under andra kvartalet med 25 procent till 115 000 TEU. Kan vara en följd av pressade svenska konsumenter.
Statistikkällor: Trafikanalys och Transportföretagen
*Med lossat utrikes gods avses både import och omlastning mellan utrikes fartyg
**Med lastat utrikes gods avses både export och omlastning mellan utrikes fartyg