Om två år stänger Swedol den förvärvade kedjan Grolls lager i Hisingsbacka, men bygger ut centrallagret i Örebro. Och mer av hissautomater och drivna banor hör till planerna när det gäller att höja graden av automation där, berättar logistikchefen Pontus Glasberg.
Swedol lägger ned sin äldre anläggning i Hisingsbacka år 2020, och samlar då all svensk logistikverksamhet till huvudanläggningen i Örebro. Den byggs i sin tur ut med 10 000 kvadratmeter. 150 miljoner kronor investerar Swedol i projektet under två år.
Hisingsbackaanläggningen har cirka 8 000 kvadratmeter lageryta, och kom i Swedols ägo 2016 vid förvärvet av butikskedjan Grolls, känd bland annat genom sitt varumärke Björnkläder. Grolls i sin tur hade köpt norska butikskedjekollegan Univern, och även utanför Oslo fanns ett lager. Swedolkoncernens lager gick alltså från ett till tre i antal. Det norska kommer att bli kvar i drift, för att i första hand försörja den norska marknaden trots att den nås även av daglig distribution från Örebro.
– Vi centraliserar dels för att det är effektivare att samla verksamhet till en plats, men också att vi har börjat integrera butiker så att Grollsbutiken blir en ”shop-in-shop” i Swedolbutiken. Detsamma gäller webben, att slutkunden får en samlad leverans med varorna från båda butikerna, och ska kunna ha ett kundnummer som gäller både Swedol och Grolls. Då kommer också den samlade distributionskanalen att underlätta, säger Swedols logistikchef Pontus Glasberg till Transportnytt.
En allt större del av Swedols kunder handlar via webben och i de integrerade butikerna.
Samtidigt med utbyggnaden i Örebro tittar Swedol även på förutsättningarna för att öka graden av automation. Den nu sex år gamla Autostoreanläggningen i Örebro har vidgats under vägen, och hjälpt Swedol att ersätta ytkrävande butikslager med trygga dagliga påfyllnings- och dagen efter-leveranser. Enligt Pontus Glasberg återstår det att diskutera den precisa lösningen med leverantörer, men huvuddragen ser han framför sig.
– Vi tittar bland annat på fler lagerhissar, dels för att hantera de mindre plocken, men även för orderkonsolidering gentemot slutkunder eftersom vi plockar produkter i flera zoner. Hittills har vi en hissautomat som vi använder för konsolideringen, och det fungerar bra. Vi kommer också att titta på mer drivna banor, för att kunna transportera gods med automatik istället för med medarbetare och truckar.
Swedols cirka 100 varuhus i Norden och Baltikum riktar sig till yrkesanvändare inom bland annat transporter, byggande och industri. Lagret i Örebro togs i drift 2012, med en Autostoreanläggning som Transportnytt har skrivit om.
Alexander Kristofersson