Stena Line expanderar utanför Europa genom att förvärva 49 procent i färjebolag.
Stena Line, som — med undantag för en kort sejour i USA/Kanada i slutet av 1980-talet — bedriver färjetrafik i Europa, söker sig nu utanför Europa.
Detta genom att ha ingått avtal om att förvärva 49 procent av aktierna i det marockanska färjebolaget Africa Morocco Link (AML).
AML har sitt huvudkontor i Tanger och driver en färjerutt mellan nämnda Tanger och spanska Algeciras. I sommar lanserar företaget även en ny höghastighetsrutt mellan Tanger och Tarifa, också det i Spanien. Den första linjen är öppen för fraktkunder och resenärer, medan den andra blir en rutt för passagerare och bilar.
Enligt Stena Lines vd Niclas Mårtensson är Gibraltarsundet en ”strategisk plats för såväl människor som reser mellan Afrika och Europa som för global handel”. I ett pressmeddelande uppger han att ”fraktvolymerna i området förväntas öka de kommande åren på grund av positiv industriell tillväxt och internationell handel i Marocko”.
Affären är föremål för godkännande från den marockanska konkurrensmyndigheten.