Här är transportyrket där det ropas högt efter kompetent personal.
Det råder brist på flygmekaniker — det konstaterar Transportfackens Yrkes- och Arbetsmiljönämnd i en ny rapport.
I rapporten ”Trendindikatorn Flyg 2022” svarar 88 procent av berörda branschföretag att de har behov av att anställa flygmekaniker de närmaste tre åren. 74 procent av företagen planerar att nyrekrytera flygtekniker under samma period.
Samtidigt upplever 55 procent av företagen ett underskott på tillgänglig personal.
”Kan bli stort problem”
Orsaken till bristen uppges dels vara att många lämnade yrket under pandemin, och att pensionsavgångar väntar i framtiden.
– Det här kan bli ett stort problem på några års sikt. Just nu är det fler som lämnar yrket än som kommer in. Dessutom har vi stora pensionsavgångar framför oss, kommenterar Rasmus Lindin, production manager på SAS.
Han fortsätter:
– Om vi inte säkrar återväxten kan det få konsekvenser för hela flygbranschen.
Utbildning på sju orter
Det finns drygt 40 certifierade underhållsverkstäder i Sverige, och antalet flygmekaniker och flygtekniker ligger på runt 2 000 totalt. TYA betonar att yrkesgruppen är oumbärlig för hela flygbranschen.
Utbildningen till flyg- och helikoptermekaniker går via gymnasieskolans flygteknikprogram som finns på sju orter i Sverige. Vid flera av dessa skolor ges även Yrkeshögskolans utbildningar till flyg- och helikoptertekniker och avioniktekniker.
– Det är av stor vikt att vi får behålla de utbildningsplatser som finns i dag, och att utbildningarna fortsatt håller hög kvalitet, kommenterar Åsa Backman, projektledare hos TYA, och fortsätter:
– Om den här utvecklingen fortsätter kan det på sikt påverka inte bara passagerarflyget utan även samhällsviktiga transporter som ambulansflyg, brandflyg och polishelikoptrar.