Handeln och industrin larmar om att det saknas lastbilschaufförer. Det är under helger och kvällar som problemen uppges vara störst. Det närmaste halvåret finns ett rekryteringsbehov på flera tusen förare.
Behovet av att nyrekrytera lastbilschaufförer är mycket stort. Transportköpare inom industri och handel påverkas främst genom att det är svårt att få chaufförer under semestrar och helgperioder.
Flera stora transportköpare ger sin syn på chaufförsbristen i Transportnytt 2-2018. Tidningen har nyligen kommit ut och kan beställas från prenumerationsavdelningen eller hämtas digitalt från Buyandread. Några av företagen som kommenterar läget är Coop, Dagab, Lantmännen och Ahlsell.
Än så länge uteblir inte leveranserna, men däremot förekommer förseningar och företagen har stora utmaningar för att få ihop leveransplaneringen.
Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd (TYA), som står för en stor del av chaufförsutbildningen i landet bedömer att rekryteringsbehovet är 2900 chaufförer under det närmaste halvåret. Det motsvarar 5 procent av hela yrkeskåren.