Framkomligheten, hanteringen av målkonflikter inne i stan samt fossilfrihet – dessa är de tre områdena i fokus för Stockholms läns landstings nyframtagna strategi för godstransporterna.
– Det är ett pionjärarbete för oss, men i processen har det fått ett starkt stöd från kommunerna, säger Stockholms läns landstings ansvariga landstingsråd Gustav Hemming (C), till Transportnytt.
– Jag uppfattar att fler och fler kommunpolitiker uttrycker oro för hur person- och godstransporter ska fram på samma infrastruktur. Om det funkar dåligt så ger det kostnader för transportföretag och näringsliv, men drabbar också persontransporterna hårt.
Den 20 juni klubbades godsstrategin i landstingets tillväxt- och regionplanenämnd. Ett syfte är att samordna var gods ska kunna lastas om i regionen.
– För den enskilda kommunen är det oftast uppskattat med bostäder och populär service, men utan terminaler där man kan lasta om godset blir det ett större transportarbete som måste utföras, säger Gustav Hemming som exempel.
Formellt har han och hans landsting ingen möjlighet att bestämma en plats för en godsterminal eller parkeringsplats – det är upp till var och en av länets 26 kommuner.
– Det bygger på att vi är överens, men vi kan bidra i allt ifrån att peka ut behov av ny infrastruktur, till dialoger med kommunerna om viktiga omlastningsplatser och så vidare, och till hur man samverkar med näringslivet. Vi har haft betydande kontakt, både tjänstemän och jag själv, med olika branschföreträdare.
Strategin finns tillgänglig här.
Alexander Kristofersson