Två nya hybridfartyg ska byggas för Stena Lines trafik på Irländska sjön.
Enligt Stena Line rör sig nybeställningarna om två rorofartyg som byggs för att ”optimera lastkapaciteten”. Fartygen blir 147 meter långa och får en kapacitet på 2 800 lastmeter, vilket är en ökning med 80 procent jämfört med nuvarande kapacitet.
Fartygen ska kunna drivas på såväl metanol som konventionellt bränsle och enligt Stena LIne arbetar man nu med att säkra framtida leveranser även av e-metanol. De byggs också för att i framtiden kunna utnyttja batterier som drivmedel.
Fartygen ska sättas i trafik på Stena Lines rutt mellan Belfast och Heysham på Irländska sjön och byggs för att kunna hantera väderförhållandena och utmaningarna med tidvatten vid Heysham. Bland annat får de en begränsad längd och litet djupgående.
De bägge fartygen — vilka av Stena Line benämns ”NewMax” — byggs på det kinesiska varvet CMI Jinling i Weihai och kommer att levereras under 2025.