Tredje och sista delen av Scanias nya produktgeneration har nu presenterats. Efter fjärrbilarna 2016, och förra året en ny serie euro 6-klassade V8-motorer, har turen nu kommit till bilarna för stadsdistribution och annan stadstrafik såsom sophämtning och brandutryckningar.
Scania har vässat sina hytter kallade P och Crewcab, och lagt till en ny hytt kallad L. En huvudpoäng med L-hytten är att få ner golvet och förarstolen. När bilen niger, vilket den gör automatiskt, är golvet bara 80 centimeter över marken. Bilen kan även köras medan den niger. Det låga golvet ska underlätta arbetet för förare som går in och ut många gånger, och ge föraren närvaro närmare fotgängarna och de andra trafikanterna i stan.
Smalare hörnstag ger bättre sikt, och högerdörren kan förses med ett litet extrafönster för att medtrafikanter allra närmast bilen ska bli synliga. Liksom för de tidigare lanseringarna i den nya produktgenerationen är minskad bränsleförbrukning och mindre koldioxidutsläpp i fokus. Upp till 10 procent ska kunna sparas med en ny 7-litersmotor. Och större motorer lanseras för gasdrift med höga prestanda.
Den nya produktgenerationen beräknas ha kostat motsvarande 20 miljarder kronor att utveckla, och är Scanias största omgörning sedan 1990-talet.