Knapp ökning av containergodset, men kraftig minskning av torrbulken.
Hamnbolaget Göteborgs Hamn gör ett stabilt första halvår vad gäller containerhanteringen. Under årets första halvår hanterades 470 000 containrar (TEU) i hamnen, vilket ska jämföras 468 000 hanterade containrar samma period förra året.
Samtidigt fortsätter järnvägstransporterna mellan hamnen och inlandet att öka. Under årets första sex månader ökade järnvägsvolymerna med 4 procent och andelen containergods på järnväg växer och ligger på över 60 procent.
Enligt hamnbolaget innebär volymutvecklingen på järnvägen att hamnen går mot ny all time high-volym. Tillväxten drivs främst av inlandsterminaler i norra och södra Sverige, såväl som i Mälardalsregionen inklusive Stockholm.
– Regionen har många centrallager för främst konsumtionsgods, och järnvägen mellan Mälardalen och Göteborgs Hamn är avgörande. Järnvägen är effektiv, näst intill utsläppsfri och minskar trängseln på vägarna, kommenterar Claes Sundmark, försäljningschef vid Göteborgs Hamn.
I övrigt ökade den intraeuropeiska roro*-trafiken med 1 procent till 272 000 enheter under perioden, medan fordonshanteringen minskade med 7 procent till 124 000 fordon under halvåret och energiflödena föll med 13 procent till 9,4 miljoner ton.
Noterbart är att hantering av torrbulk minskade med 43 procent och uppgick till 155 000 ton under halvåret. Enligt hamnbolaget beror nedgången främst på en minskad hantering av insatsvaror till infrastrukturbyggnation (sten, sand, grus).







