Spotpriserna skjuter i höjden, så gör även priserna för längre kontrakt. Detta trots att överkapaciteteten fortfarande tycks finnas kvar bland containerrederierna.
På Stillahavs-linjerna tycks rederierna ha lyckats med att pressa upp prisläget. De senast ingångna årskontrakten hamnade enligt det kinesiska indexet SCFI mellan Asien och USAs västkust till 1 606 dollar per container, en ökning med 21 procent.
Det ryckiga prisläget tolkas som att de nya strategiska rederiallianserna inte ger någon effekt ännu.
På traderna mellan Asien och Nordeuropa har spotpriserna ökat till mer än hälften av kostnaden för kontraktsleveranser, för vissa rederier.
Fraktpriserna från Nordeuropa till Asien har sedan flera månader varit ett stort problem för transportköparna som får höra att rederierna har kapacitetsbrist med höga spotpriser som följd. Denna situation tycks nu enligt nyhetsbrevet Loadstar börja lättas upp.
Årets starka prisuppgång var rimligtvis goda nyheter för rederierna, men den kommer efter en lång period av pressade fraktpriser. Containerrederierna gick med en samlad förlust på 3,5 miljarder dollar under 2016, enligt analysföretaget Drewry. Så rederierna fortsätter att krisa och kämpa med obalanser i marknaden.
Vid konferensen TOC Container Supply Chain Asia som ägde rum i förra veckan i Singapore sade Tan Hua-Joo, chefsrådgivare hos analysföretaget Alphaliner, att det stora koreanska rederiet Hanjins konkurs för några månader sedan inte gjort någon skillnad.
– Jag tror att det mesta av Hanjins tonnage redan under denna månad seglar igen, fast under andra flaggor, sade Tan.
Så överkapaciteten är kvar och han tror inte på balans i termer av tillgång och efterfrågan före 2019.
– 2016 var det mest balanserade året sedan 2009, fortsatte Tan. Att den globala containerflottan växte med endast 1,6 procent under 2016 är dock ett steg mot bättre balans. Men rederiernas förhoppning om större stabilitet ligger ännu en bit in i framtiden.
Detta är inte ett budskap som rederierna vill höra och på samma konferens hävdade Robbert van Trooijen, chef för Maersk Line Asia-Pacific, att marknaden i själva verket skulle hitta någon sorts balans redan under 2017.
Mot slutet av nästa år, 2018, kommer de sju ledande rederierna att kontrollera 70 procent av all kapacitet.
– Tyvärr tror jag inte det räcker, sade Tan. Marknaden väntar på en ännu högre grad av konsolidering genom att de stora rederierna köper upp de mindre. Men detta är en långsam process eftersom lusten att sälja ut i rådande marknadsläge är svag.
Mats Thorén