Vem vill ta över driften av Sveriges största bilhamn?
Terminalaktören Logent Ports and Terminals har driftat Göteborgs hamns bilterminal sedan 2011. Om några år, närmare bestämt 2026, löper avtalet mellan Logent och hamnbolaget Göteborgs Hamn ut.
Göteborgs Hamn har därför startat processen att upphandla en framtida operatör för driften av bilterminalen i det som är Sveriges största bilhamn med 267 000 hanterade fordon under 2023.
– Vi ser ett stort intresse så här långt och hoppas förstås på att så många kompetenta operatörer som möjligt ger sig in i matchen. Det finns en stor marknadspotential. Idag har hamnen cirka 36% av den svenska fordonsmarknaden, och vi ser fram emot att arbeta för en fortsatt ökning av den siffran tillsammans med kommande koncessionstagare, säger Magnus Nordfeldt, Head of Business Area Cargo på Göteborgs Hamn, i ett pressmeddelande.
Den kommande koncessionen har en avtalsperiod på minst sju år. Avtalets längd beror främst på investeringsviljan – ju större investeringar man är beredd att göra som operatör, desto längre avtal är hamnbolaget berett att skriva.
Hamnbolaget bedömer att det beräknade värdet ligger på cirka 100 miljoner kronor per år.
Utöver lastning och lossning av fordon kräver hamnbolaget också att terminaloperatören erbjuder PDI (Pre Delivery Inspection) av fordon, samt möjligheter att hantera större projektlaster och High & Heavy-gods i viss utsträckning.