REPORTAGE. Hemelektronikkedjan Power har nyligen köpt upp alla svenska Media Markt-butiker. För centrallagret i Skillingaryd väntar nu en rejäl utbyggnad och en fördubbling av automationen.
Kör du söderut på E4:an från Jönköping ser du rätt snart varför detta kallas ett av landets hetaste logistiklägen. På vägen söderut passerar du bland annat områdena Torsvik och Stigamo där du ser mängder med gigantiska lager och fastigheter under uppförande. Strax därefter kommer du fram till Skillingaryd i Vaggeryds kommun, där det också finns ett logistikområde modell större.
Här finns dels kombiterminalen Båramo, dels ett flertal lagerlokaler — däribland centrallagret för den norskägda hemelektronikkedjan Power.
Byggdes 2021
Power-lagret byggdes av fastighetsbolaget Prologis 2011 och bestod då av 65 000 kvadratmeter. 2021 byggdes det ut en första gång med cirka 25 000 kvadratmeter, och nu har spaden satts i marken för ännu en utbyggnad: när allt är klart i september nästa år kommer fastigheten att omfatta 110 000 kvadratmeter.
— Läget här är logistiskt väldigt bra för Power, som ju har verksamhet i alla nordiska länder. Vi har nära till motorvägarna och järnvägen och vi kommer både söderut och norrut väldigt smidigt, säger Ulrika Onselius, som är vd för logistikbolaget Power International Logistics och i vardagstal kallas site manager.
Från Expert till Power
Historien om Power är något rörig, men för att sammanfatta det hela så har bolaget rötterna i den numera internationella elektronikkedjan Expert — som lagret i Skillingaryd byggdes för. Den svenska delen av Expert gick i konkurs 2012, men i övriga nordiska länder fortsatte verksamheten.
Efter några år bytte bolaget namn till Power, och från och med 2015 är byggnaden i Skillingaryd centrallager för hela Norden. I Sverige har man hittills bara haft webbhandel, men det har det blivit ändring på nu — och det rejält.
I somras meddelades nämligen att Power köpt upp Media Markts samtliga 29 svenska butiker, vilket är skälet till att Skillingaryd-lagret nu byggs ut.
— När vi byggde ut sist, som ju var mitt under pandemin, så minns jag att vi satt och sa att ”det här behöver vi nog inte göra igen på ett bra tag” — för man bygger ju ut för att klara behoven en längre tid, säger Casper Ödeen, som är logistikbolagets utvecklingschef.
Han fortsätter:
— Men så kom förvärvet och då var det bara ”japp, då vi kör vi en gång till!”. Det är förstås väldigt roligt att vara med om detta.
Planer fanns redo
Casper Ödeen förklarar att man redan vid den förra utbyggnaden pratade med fastighetsägaren Prologis om vad nästa steg skulle bli. En del av planerna fanns nu därför redan färdiga att sättas i verket, däribland att nya in- och utfarter skulle byggas.
— Sist så byggde vi två automatiserade infarter och en utfart. Nu kommer vi att bygga ytterligare en utfart, både för att öka flödet men också för att öka redundansen. På så sätt minskar vi sårbarheten om något skulle hända, för det slår så negativt om flödet ligger nere.
Ytterligare portar
För att ytterligare öka flödet lägger man också till åtta portar på en tredje sida av fastigheten, vilket innebär att man efter tillbyggnaden kommer att ha totalt 95 portar.
— När det gäller inflödet så kommer det varje dygn allt från 60-70 lastbilar eller containrar och uppåt hit, beroende på säsongen, och ut går det cirka 70-80 lastbilar. Och just fler portar är något vi verkligen behöver ha för att kunna ta över hela Sverigeflödet, säger Casper Ödeen och syftar på att leveranserna till de nyligen uppköpta svenska Media Markt-butikerna i nuläget främst sker från Arlandastad.
Ulrika Onselius:
— Det är i Arlandastad som Media Markt har haft sitt lager under flera år, i samarbete med DB Schenker. Eftersom vi än så länge inte har plats här i Skillingaryd för vårt nya svenska flöde, så har vi nu tagit över kontraktet med Schenker i Arlandastad. Så i väntan på att vi byggt färdigt här kör Schenker ut det mesta av varorna därifrån till våra nya svenska butiker.
Järnväg in i byggnaden
Det mesta av inflödet till Power-lagret kommer på lastbil, men en stor del kommer också på container via järnväg. En stor fördel är då att man har järnvägsspår ända in i byggnaden, vilka dock inte kan användas just nu på grund av ombyggnationen.
— I vanliga fall har vi två dragningar i veckan hit, med totalt tio vagnar. Men nu när spåren inte kan användas så låter vi lastbilar hämta hit dom från Båramo-terminalen, som ligger bara några hundra meter härifrån. Det fungerar jättebra, säger Ulrika Onselius.
Tredelat lager
Power är en komplett hemelektronikkedja och säljer allt från små kablar till dammsugare, datorer, bakmaskiner och skrymmande saker som tv-skärmar och vitvaror. Mycket yta och olika typer av lagerhanteringslösningar krävs därför på centrallagret i Skillingaryd, som är ett så kallat omnilager och därmed levererar till både butiker och direkt till konsumenter via webben.
— Man kan säga att lagret är uppdelat i tre delar, säger site managern Ulrika Onselius och fortsätter:
— Dels har vi ett traditionellt stallageområde där vi plockar godset från truck. Det är sådana produkter som mikrovågsugnar, laptops, hushållsmaskiner, gamingprodukter och så vidare.
— Den andra delen är automationen med vår autostore och tillhörande kringutrustning. Där hanteras mindre varor — det vi kallar småelektroniken.
— Sedan har vi den resterande delen av lagret, som är den som kräver mest yta. Det är den så kallade fristaplingen av alla kyl- och frysprodukter, tv-skärmar och större högtalare.
Automationen dubbleras
Mot bakgrund av den varierande typen av produkter är det fullt logiskt att utbyggnaden i Småland inte bara består av ett ökat antal kvadratmeter. Även automationen ökar rejält och byggs nu ut till dubbel storlek.
— Vi började vår automationsresa 2017, när vi installerade vår första autostore från Element Logic. Den hade då 40 000 gridpositioner och ett 50-tal robotar. Nu fördubblar vi antalet grids och ökar dessutom antalet robotar till totalt 78. Dessutom har vi separerat webb- och butiksflödena, eftersom de skiljer sig åt vad gäller kartongstorlekar, säger utvecklingschefen Casper Ödeen och förklarar att man till butiksflödet investerat i en palleteringsrobot från det Värnamo-baserade företaget Wemo.
— Butiksflödet kräver större och tyngre kartonger, så då är det bättre för våra medarbetares ergonomi att flödet det hanteras av en pallrobot.
Nya bansystem
Utöver detta har man också investerat i kringliggande processer, som exempelvis nya bansystem levererade av Knapp samt kartongresare/-förslutare och förpackningsmaskiner levererade av Bålstaföretaget Nöjd.
— Det vi gör är att bygga på vår befintliga automation, vilket kräver mer yta. Det äter förstås upp golvyta, och det bidrar också till att vi nu behöver öka antalet kvadratmeter, säger Casper Ödeen.
Balansen viktig
Ulrika Onselius påpekar vikten av att ha en bra balans mellan automation och manuell hantering.
— Automation är ju jättebra, du blir snabb och effektiv. Men man blir också låst till att arbeta på ett visst sätt, och om vi exempelvis behöver ändra något flöde snabbt till en viss butik så är det bra att göra vissa processer manuella. Därför har vi ingen ambition att gå över till att automatisera hela lagret, utan vi behöver jobba både manuellt och med automatisering, säger hon och förklarar att personalstyrkan — som idag uppgår till 200 — väntas öka med utbyggnaden.
— Ja, det behövs mer folk både operationellt och till kontoret — även om det är svårt att säga exakt hur många. Men vi har vuxit successivt ända sedan starten och kommer att göra det även framöver. Själv har jag jobbat här i sex år och vi har nog aldrig slutat rekrytera nya medarbetare. Vi växer successivt hela tiden.
Ökad omsättning
I nuläget hanteras 5,6 miljoner orderrader i Skillingaryd-lagret, men hur många fler datorer, kylskåp och mobiltelefoner som kommer att levereras ut efter utbyggnaden är svårt att säga, enligt utvecklingschefen Casper Ödeen.
— Nej, det enda vi vet är att omsättningen för Power-koncernen går från 15 till 20 miljarder kronor efter övertaget av Media Markt. Sen får vi se hur mycket vi här på lagret kommer att öka vad gäller antalet orderrader.
FAKTA POWER
– Vad: norskägd hemelektronikkedja
– Verksamhet: Norge, Sverige, Danmark, Finland
– Omsättning: ca 1,5 miljarder euro (2021)
– Antal butiker: 267 efter köpet av Media Markt
– Centrallager: Skillingaryd, där koncernbolaget Power International Logistics ansvarar för logistiken
– Antal anställda i Skillingaryd: ca 200, varav ca 160 arbetar i lagret