De halverade råoljepriserna har fått en direkt påverkan på sjöfarten. Redarnas priser för de olika bränslekvaliteterna har mer än halverats. Genomslaget inte det samma på priserna på flygfrakt och lastbilstransporter.
På några få månader har priset på råolja sjunkit från 115 dollar per fat till omkring 50 dollar per fat. Det har gett ett omedelbart genomslag på priserna på fartygsbränsle. Priserna för såväl tjockolja som för gasolja med mindre än 0,1 procent svavelinnehåll har mer än halverats.
De kraftigt sjunkande priserna för bunkeroljan har lett till att bränsletillägget för sjöfrakter i en del fall har blivit negativt. Kunderna krediteras för sänkta bränslekostnader.
– Prisfallet har helt tagit udden av farhågorna för vilka effekter svaveldirektivet hotade att ge närsjöfarten i Östersjön och Nordsjön. Det konstaterar Ragnar Johansson, vd på SOL Continent Lines.
Svaveldirektivet innebär att det sedan årsskiftet inte är tillåtet att använda den svavelhaltiga tjockoljan som fartygsbränsle i Östersjön, Nordsjön och Engelska kanalen om inte fartyget är försett med skrubber för avgasrening.
Istället är redarna hänvisade till den renare och betydligt dyrare gasoljan som har ett svavelinnehåll som är lägre 0,1 procent. Det är en bränslekvalitet som motsvarar dieselbränsle.
– Även om vi använder den dyrare gasoljan idag så ligger bunkerpriserna lägre än vad de gjorde för ett år sedan när vi bunkrade med tjockolja konstaterar Ragnar Johansson.
För ett år sedan låg de internationella priserna för tjockolja med högre svavelinnehåll på omkring 500 – 600 dollar per ton. Det kan jämföras med dagens pris för dieselbränsle med låg svavelhalt på strax under 500 dollar per ton. Dagens pris för tjockolja är omkring 270 dollar. Det uppger Ulf Svahn på Svenska Petroleum och Biodrivmedel Institutet, SPBI.
För flygbränsle gäller en annan situation. Bränslet är skattefritt precis som fartygsbränsle. Men flygbolagen terminssäkrar sina inköp. Det innebär att genomslaget för de fallande råoljepriserna dröjer. Hur framgångsrika olika flygbolag varit med sina terminskontrakt visar sig så småningom.
Frågan om bränslepriser är alltså känslig för flyget. Det framgick inte minst på fraktflygkonferensen Nordic Air Cargo i Stockholm nyligen. Där bad konferensordföranden Alexande Kohnen, Lufthansa Cargo, deltagarna att avhålla sig från att diskutera och ställa frågor om bränslepriser till podiet, på grund av konkurrensskäl.
Men transportköparna förväntar sig en rejäl påverkan på flygfraktpriserna. Det säger transportdirektör Robert Mellin på Ericsson och noterar mer än halva flygfraktkostnaden utgörs av bränslepriserna. När det gäller landtransporter får inte prisfallet för råoljan så dramatiska effekter, mycket på grund av skattepåslaget.
Från september till december 2014 sjönk dieselpriset, vid pump med momsen avdragen, med knappt 1 kr till 9,55 kr, enligt SPBI:s statistik. Av det utgör knappt 50 procent skatt.
Mats Udikas