North Sea Roro har upphört med sin trafik mellan Göteborg och Killingholme i England. Sista avgångarna gjordes lördag 9 mars. Beskedet kommer efter att traileroperatören NTEX, ägare till North Sea Roro, flyttat över sina volymer till DFDS Seaways, som också har trafik till England.
DFDS har beslutat att åter öka kapaciteten på sin linje Göteborg-Immingham/Tilbury, nu när North Sea Roro lagt ner sin Englandstrafik. Traileroperatören NTEX som startade North Sea Roro flyttar tillbaka sina volymer till DFDS.
DFDS räknar också upp sin resultatprognos för 2013 med närmare 60 miljoner svenska kronor sedan det stått klart att man åter blir ensam på den lönsamma roro-sträckan till England (Från DKK 1050 – 1250 till DKK 1 100 – 1300 EBITDA, enligt en kommuniké som bland annat återges av Reuters).
North Sea Roro avbryter sin verksamhet inom shipping, men man kommer att fortsätta med andra aktiviteter, sägs i ett pressmeddelande från företaget. Rederiet startade med visst tumult i början av 2012 av flera ledande befattningshavare hämtade från DFDS Seaways. Bland annat rederiets vd Dan Ericsson rekryterades därifrån.
Trafiken har bedrivits från bilterminalen i Göteborgs hamn, Gothenburg Car Terminal, som drivs av Logent. Logent har varit ansvarig för stuveri och fungerade också som agent för North Sea Roro.