Volvo inleder nu försäljningen av Volvo FL Electric och Volvo FE Electric i Sverige, följt av Norge, Tyskland, Schweiz, Frankrike och Nederländerna. Lastbilarna ska framför allt användas i stadsmiljöer. Serieproduktion är planerad till mars 2020.
Att bilarna är så tysta gör det möjligt att leverera gods och samla in sopor tidiga morgnar, sena kvällar eller till och med nattetid, kan bidra till att minska trafikstockningar under rusningstid. Dessutom kan ellastbilar användas i lastningsområden inomhus och i miljözoner.
Volvo FL Electric har kapacitet för en totalvikt på 16 ton och FE för 27 ton. Volvo jobbar nu vidare på att hitta rätt avvägningar mellan mesta möjliga nyttolast och körsträcka.
– Volvo Lastvagnars lösningar kommer att baseras på individuella affärsbehov som tar hänsyn till ett antal faktorer, som exempelvis körcykler, lastkapacitet och ruttanalyser, för att kunna använda batteriernas prestanda på det mest effektiva sättet, säger Jonas Odermalm, strategiansvarig för electromobility på Volvo Lastvagnar i ett pressmeddelande.
Volvo FL Electric och Volvo FE Electric har utvecklats inom projektet DenCity ihop med DB Schenker, Coop Sverige, Göteborgs Stad, Göteborg Energi, TGM och Renova. Omdömena från förarna har varit positiva, men samtidigt är det är uppenbart att utvecklingstakten för laddningsinfrastruktur måste öka, konstaterar Volvo i samma pressmeddelande.