Kräver fler laddstationer för tung trafik och fler vätgasstationer längs EU:s huvudvägar.
Europaparlamentet har enats om hur de vill att utbyggnaden av ladd- och tankstationer för alternativa bränslen ska gå till. De nya antagna EU-reglerna är en del av klimatpaketet ”Fit for 55”, EU:s plan för att minska nettoutsläppen av växthusgaser med minst 55% fram till 2030 jämfört med 1990 års nivåer.
Enligt parlamentet ska det senast 2026 finnas minst en elektrisk laddningspool för bilar var sjätte mil längs med EU:s huvudvägar. Samma krav gäller för lastbilar och bussar, men då endast längs det transeuropeiska transportnätet, det så kallade TEN-T — där bland annat E6 och E4 ingår.
Vidare föreslås att det ska installeras fler tankstationer för vätgas längs EU:s huvudvägar (var tionde mil), och att detta ska vara klart senast 2028
Enligt parlamentet ska EU-länderna senast 2024 presentera ett förslag till nationellt handlingsprogram för hur de ska uppnå detta.
— För tillfället har vi 377 000 laddningsstationer i EU, men detta är hälften så många som hade kunnat uppnås om EU-länderna levt upp till sina löften. Vi måste hantera den här flaskhalsen för minskade koldioxidutsläpp och snabbt installera den infrastruktur för alternativa bränslen som behövs för att rädda den gröna given, kommenterar tyske Ismail Ertug från den socialdemokratiska partigruppen S&D, som är föredragande för infrastruktur för alternativa bränslen.
Vidare anges att tankstationerna för alternativa bränslen ska vara tillgängliga för alla användare oavsett bilmärke och att betalning ska vara lätt. Tankstationerna ska ange bränslepris per kWh respektive kilo och priset ska vara överkomligt och enkelt att jämföra.
Ledamöterna vill även att en gemensam europeisk åtkomstpunkt för data om alternativa bränslen som informerar om tillgänglighet, väntetider och bränslepriser på olika stationer runtom i Europa inrättas innan 2027.
Parlamentet kommer nu att inleda förhandlingar med medlemsländerna om de slutgiltiga lagarna.