Myndigheter presenterar nytt 55-punktsprogram för snabbare utrullning av laddinfrastruktur.
Energimyndigheten och Trafikverket har identifierat ett stort antal åtgärder som ska påskynda transportsektorns elektrifiering och öka utbyggnaden av laddinfrastruktur och vätgastank-infrastruktur.
Åtgärderna har samlats i ett förslag till nationellt handlingsprogram, där man betonar att det måste enkelt att ladda och tanka om fler ska välja elfordon.
För att åstadkomma detta anser myndigheterna att det behövs samordning på både nationell och regional nivå.
– Transportsektorn är en av nycklarna för omställningen till ett hållbart energisystem och samhälle. En förutsättning är en effektiv utbyggnad av infrastrukturen. För det behövs ett samlat helhetsgrepp och utökat samarbete mellan flera aktörer. Därför är det glädjande att regeringen anslagit medel för ett sådant uppdrag i budgetpropositionen för nästa år, säger Energimyndighetens generaldirektör Robert Andrén i ett pressmeddelande.
I handlingsprogrammet presenteras 55 åtgärder som ska underlätta och öka takten i omställningen. Utöver behovet av samordning pekar myndigheterna på att en kritisk faktor är tillgång till elnätet, där de stora utmaningarna är långa ledtider för anslutning, och brist på kapacitet.
Vidare listas förslag som handlar om hemmaladdning, publik laddning av tunga och lätta fordon och markåtkomst.
– Hemma- och depåladdning, oavsett boendeform, är centralt i omställningen till elektrifieringen av fordonsflottan, kommenterar Roberto Maiorana, generaldirektör för Trafikverket.
I rapporten framhålls att det är mer kostnadseffektivt och samhällsekonomiskt fördelaktigt att ladda fordonen när det står still under en längre tid, eftersom det då ofta är lägre effekter som används.