Sanktioner till följd av kriget slår mot svensk sjöfart och gör sjötransporterna dyrare.
Enligt en ny rapport från Transportstyrelsen är det främst indirekt som svensk sjöfart påverkas av kriget av Ukraina.
Inga svenskflaggade fartyg eller sjömän med svensk behörighet har blivit fast i krigsområdet. Sjötrafiken mellan ryska och svenska hamnar var relativt liten redan före kriget och endast ett fåtal av sjöpersonalen ombord på svenskflaggade fartyg kommer från Ryssland eller Ukraina.
Däremot har den indirekta påverkan på den svenska sjöfarten varit större.
– Trots att svenska rederier inte har någon utbredd verksamhet i Svarta havet, har de påverkats indirekt av kriget, bland annat genom de sanktioner som har beslutats och problem med bemanning. Dessutom har de ökade bränslekostnaderna gjort sjötransporter dyrare, säger Erika Persson, utredare på Transportstyrelsen, i ett pressmeddelande.
Av rapporten framgår vidare att för det svenskkontrollerade tonnaget, det vill säga de fartyg som ägs eller opereras av svenska redare men som är registrerade i ett annat land, så har kriget medfört uppenbara problem.
Mellan 500 och 1 000 ryssare och ukrainare arbetar vanligtvis ombord på dessa fartyg, och kriget i Ukraina har medfört att en del av dessa har tvingats lämna sitt arbete. Av- och påmönstring blev snabbt ett problem när kriget bröt, vilket gjorde det svårt för vissa rederier att upprätthålla verksamheten.