Forsknings- och innovationsprojektet Virtual Watch Tower vill skapa en digital samverkanslösning för att öka transparensen kring störningar i transportkedjorna. Målet är att stärka den svenska konkurrenskraften. Här berättar några av de medverkande forskarna mer om projektet.
Sveriges ekonomi, och därmed välfärden, är sedan länge starkt beroende av utrikeshandeln. Exporten har aldrig varit större än 2022 och med 3 140 miljarder kronor stod den för hela 52,5 procent av BNP. Sverige är lika beroende av importen, både för direkt konsumtion och som insatsvaror för vidareförädling för konsumtion eller export.
Försörjningskedjorna som matar produktion och konsumtion är dock konstant utsatta för global konkurrens och geopolitiska spänningar och måste också hantera tidsbegränsade störningar såsom väder- och klimatfenomen, Covid-19-pandemin och Ukrainakriget.
Agera proaktivt
För att tillgodose förutsägbara, effektiva, miljövänliga och robusta försörjningskedjor krävs förmåga att agera proaktivt även i turbulenta tider. Denna förmåga stärks av den transportköpardrivna, terminalcentrerade, distribuerade, digitala nätverks- och samverkanslösningen Virtual Watch Tower (VWT) som likt internet bygger på ett digitalt middleware, det vill säga en distribuerad plattform för delning av data och distribution av tjänster.
Tanken bakom VWT är att alla som ansluter sig går med på att dela data genom att de anslutna varuägarna, det vill säga köparna av transport- och logistiktjänster, signerar en fullmakt. Alla som bidrar till varuägarnas multimodala transportkedjor får tillgång till sitt eget VWT där information om viktiga händelser delas, till exempel planer och utfall för transporter och terminaloperationer, samt förseningar och beredskap i transportnoder.
Allt i syfte att få varuägarna att lita på att de störningar som uppstår kommer lösas gemensamt av de inblandade aktörerna. Även emissioner ska rapporteras och följas upp.
Bristande synkronisering
En av de viktigaste orsakerna till världens haltande försörjningskedjor är bristande synkronisering mellan inblandade transportproducenter, vilket har sin grund i bristande samarbete. Samarbetet längs transportkedjan är komplext och att optimera endast den egna verksamheten är enklare men ineffektivt och ger begränsad miljöprestanda.
I det självorganiserande, men sammankopplade, ekosystem där transport- och logistikindustrin verkar, påverkar en okoordinerad handling både enskilda organisationer och samhället i stort.
Samarbete krävs för att undvika sådana negativa effekter.
Brist på transparens
Varuägarna har ett särskilt stort intresse av ett smidigt varuflöde då de måste leva upp till löften till sina kunder. De pekar på brist på transparens vid störningar, vilket är av särskild vikt då de behöver informera slutkunden om förändrade leveranstider, liksom brist på effektiva och pålitliga verktyg för att beräkna och hantera emissioner så att miljö- och klimatprestanda kan ökas.
Att täppa till dessa luckor ger betydande fördelar. Om störningar blir synliga och hanteras på rätt sätt kan varuägare och andra aktörer dra nytta av kostnadsbesparingar, öka kundnöjdheten och också undvika onödiga utsläpp.
Global lansering
Tillsammans med sina motsvarigheter i Singapore (A*STAR/IHPC) och Finland (VTT) leder forskningsinstitutet RISE arbetet med att koppla ihop parterna och skapa arenor för innovation och demonstration av VWT-lösningen. Under de första två åren kommer det att formas en digital lösning som utprovas och sedan ligger till grund för en global operationell lansering. Ambitionen är att skapa en internationell medlemskapsbaserad organisation uppbackad av neutrala organisationer för att säkerställa dess legitimitet.
I pilotprojektet deltar drygt 25 aktörer som tillhör de största varuägarna, transportoperatörerna, tjänsteleverantörerna och forskningspartnerna inom sjöfart, järnvägs- och vägtransporter. Och fler är på väg in. VWT-konceptet är en nätverkslösning som erkänner suveräniteten hos varje aktör och det är något som upplevs som mycket meningsfullt av deltagande parter.
Kunna möta störningar
Målet är att implementera de få enkla mekanismer som behövs för att VWT ska användas på den globala arenan och kunna förbättra VWT-medlemmarnas kapacitet för att möta de störningar som uppstår i världens försörjningskedjor.
Som varuägare, transportproducent, tjänsteleverantör eller forskningsaktör är du välkommen till att vara med i VWT-gemenskapen!
Text: Mikael Lind, Sandra Haraldson, Wolfgang Lehmacher, Kenneth Lind och Johan Woxenius
Aktuellt om VMT:
– VWT kommer att förevisas för den svenska delegationen, ledd av utrikeshandelsminister Johan Forssell, under det svenska delegationsbesöket Sweden-Indo Pacific Summit i Singapore den 5-6 december. Detta som ett exempel på ett konkret samarbete mellan Sverige och Singapore.
– Under det Mobilitetsforum som RISE arrangerar den 22 november i Göteborg kommer Stora Enso att ge sina insikter om värdet av VWT.
– Mer information om Virtual Watch Tower hittar du på virtualwatchtower.org.
Om författarna:
– Mikael Lind är adjungerad professor i maritim informatik vid Chalmers samt senior forskare vid RISE.
– Sandra Haraldson är senior forskare vid RISE.
– Wolfgang Lehmacher är oberoende supply chain-expert och partner vid investementbolaget Anchor Group.
– Kenneth Lind är senior forskare vid RISE.
– Johan Woxenius är professor i sjöfartens logistik på Handelshögskolan vid Göteborgs universitet.
Fakta om Virtual Watch Tower
Virtual Watch Tower (VWT) är ett forsknings- och innovationsprojekt initierat av svenska forskningsinstitutet RISE. Projektet syftar till att skapa en metod och ett nätverk som ska hjälpa varuägare, transportoperatörer och hamnar att hantera risker i försörjningskedjan.
Metoden bygger på digital teknik och ett uppkopplat nätverk av användare som är öppna för att dela data och samarbeta. Det planerade nätverket av VWT-aktörer representerar ett nytt tillvägagångssätt för ett digitalt aktiverat samarbete för stabilare försörjningskedjor.
Det svenska, statliga forskningsinstitutet RISE är intitativtagare till och koordinator i projektet, som kommer att pågå från 2023 till 2025. I projektet ingår aktörer som Alleima, Cargotec, Einride, Ericsson, Green Cargo, PSA, Scania, Stora Enso, Wallenius-SOL och flera svenska hamnar.