Nu rullar det ungefär lika många Mercedes-lastbilar som är uppkopplade mot Mercedes serviceorganisation som antalet lastbilar som säljs till Nordamerika varje år.
Mercedes-Benz system för att låta lastbilar kommunicera direkt med serviceorganisationen finns nu i fler än 50 000 lastbilar runt om i världen. MB Uptime, som systemet heter, hämtar in data från bilens alla sensorer.
Fler än 1 400 kombinationer i lastbilen analyseras i alla fordon som har MB Uptime och jämförs med driftdata. Med hjälp av AI och maskininlärning kan systemet enligt Mercedes också lära sig känna igen problem innan de ens uppstår.
Tomas Gustavsson som är servicemarknadschef för lastbilar på Mercedes-Benz Sverige förklarar hur AI (artificiell intelligens) kan göra så att systemet upptäcker fel innan föraren och verkstaden gör det:
– Det kan vara tre mätdata som vart och ett för sig inte är något konstigt, men systemet kan ha sett att vid tidigare tillfällen så har samma data föregått ett större haveri. I en sådan situation blir åkeriet och chauffören direkt uppringda och en tid bokas in på närmaste verkstad.
Om systemet känner av ett mindre problem så kan det skicka ett servicemeddelande till åkeriet. Samtidigt får kundens verkstad reda på det så att man kan ta hem delar.
MB Uptime är också kopplat till en portal där åkeriet hela tiden ser status på alla sina lastbilar. Systemet ger då också rekommendationer på vad man kan göra själv.
MB Uptime är standard på alla Mercedes-Benz lastbilar som säljs i Sverige.