De hittills avböjt att teckna kollektivavtal och betalar ut lönerna till sina chaufförer via ett löneutbetalningsföretag. Nu har tidningen Transportarbetaren kommit över en lönetabell för Budbee-chaufförer.
Uppstickaren Budbee grundades 2015 av Fredrik Hamilton som då studerade på Handelshögskolan i Stockholm. Sedan dess har hans företag växt snabbt och fått tunga delägare och finansiärer som Kinnevik, Stena Sessan, H&M co:lab och nyligen även LO-ägda pensionsfonden AMF.
I och med att AMF gick in med 240 miljoner kronor som delägare i Budbee blev bolaget även en huvudvärk för och nagel i ögat på LO-facket Transportarbetarförbundet.
Budbee har nämligen hittills avstått från att teckna kollektivavtal för de chaufförer som kör för dem. Transportarbetarförbundet hävdar att Budbees chaufförer får löner som ligger under kollektivavtalets nivå och hänvisar bland annat till en Budbee-anställd och fackmedlem vars anställningsbevis anger en månadslön på 22 500 kronor.
Enligt Budbee tjänar deras chaufförer i snitt 200 kronor i timmen.
– Det går inte ens att göra på företagskörningar i ett industriområde, med brev, där man känner alla kunder, säger Magnus Kvilén som jobbar med avtalsteckning på Transports Göteborgsavdelning i en intervju i tidningen Transportarbetaren.
Enligt den lite mer än ett år gamla lönetabell som Transportarbetarförbundet kommit över har anställda chaufförer hos Budbee en delvis prestationsbaserad lön där grundlönen är 90 kr/timme och chauffören sedan kan få en rad olika prestationsbaserade tillägg baserade på främst hur många leveranser föraren hinner med, antalet tunga paket och kundernas betyg.
Se lönetabellen från Budbee HÄR