Efter flera års utredning med olika alternativ har parterna äntligen bestämt sig.
Slussarna i Trollhätte kanal, som är en del av Göta älv mellan Göteborg och Vänern, är uttjänta och nya slussar behöver byggas — inte minst i Trollhättan.
Diskussionen om hur en ny sluss i Trollhättan — som är av stor betydelse för Vänersjöfarten — bäst ska utformas har pågått länge, men nu har Trafikverket och Sjöfartsverket till slut kommit överens.
Alternativet som de anser vara bäst kallas ”alternativ Nord” och innebär — som namnet antyder — att den nya sträckningen går mellan Göta älv och Bergkanalen norr om Västergärdet. Slussen ansluter till befintlig farled vid Olidebron i öster och ute i Göta älv i väster.
– Det norra alternativet innebär en kortare ombyggnadssträcka, vilket ger mindre överskottsmassor att transportera bort genom Trollhättan. Klimatbelastningen blir lägre, byggtiden kortare, kostnaden lägre och färre hus måste lösas in, kommenterar projektledare Mikael Rintala på Trafikverket.
Sjöfartsverkets tillförordnade generaldirektör Joel Smith kommenterar beslutet enligt följande:
– Med nya slussar i norr påverkas sjöfarten och näringslivet väsentligt mycket mindre eftersom det krävs få korta avstängningar då sträckningen ligger skild från dagens slussar, säger Joel Smith.
Enligt Trafikverket hoppas man kunna inleda byggnationen av den nya slussen 2027 eller 2028. Byggtiden är sedan fem år, och kostnaden väntas uppgå till cirka 3 miljarder kronor.