Sänkt bränsleskatt dominerar bland satsningarna inom transportområdet.
Efter förhandlingar med Sverigedemokraterna har regeringen nu lagt fram sin proposition för höstbudgeten. Totalt uppgår den svenska statens budget för 2024 till cirka 1 324 miljarder kronor, och enligt Tidöpartierna uppgår utrymmet för reformer i höstens budget till 39 miljarder kronor.
Transportnytt har tidigare rapporterat om de punkter i budgetpropositionen som berör transportområdet, däribland förslaget om sänkt drivmedelsskatt. Sänkningen för år 2024 utgör 5,64 miljarder kronor av nämnda 39 miljarder kronor, och enligt förslaget innebär det att skatten på bensin sänks med 1:64 kronor per liter 2024. För diesel föreslås sänkningen bli 43 öre. Bägge siffror är inklusive moms.
Den sänkta bränsleskatten väntas leda till 350 000 ton ökade fossila koldioxidutsläpp under nästa år.
Vidare satsas 300 miljoner kronor per år på det statliga vägunderhållet, vilket kan jämföras med att regeringen i sin förra budget satsade en miljard extra på vägunderhållet. Totalt uppgick budgeten för det statliga vägunderhållet under 2023 till ca 14,3 miljarder kronor.
Regeringen vill också fortsätta att stärka laddinfrastrukturen för bland annat tunga fordon — något som dock inte görs förrän 2025. Enligt budgetpropositionen tillförs 450 miljoner för året 2025 och 620 miljoner för 2026 för nämnda ändamål.
För det kommande året, alltså 2024, tillförs inga extra budgetsatsningar på laddinfrastrukturen.
Slutligen föreslår regeringen en förstärkt och förlängd klimatpremie för bland annat eldrivna och andra typer av miljövänliga tunga fordon, samtidigt som man utlovar en ny satsning på en klimatpremie också för lätta eldrivna lastbilar.
Marcus Dahlsten, vd på Transportföretagen, kommenterar budgetpropositionen enligt följande:
”I en återhållsam budget vad gäller reformutrymme, innehåller budgeten viktiga satsningar för att möta transportsektorns gröna omställning. Inte minst är det förstärkta investeringsstödet för tunga ellastbilar och det nya stödet för lätta ellastbilar välbehövliga och något som vi har efterfrågat länge. Det tillsammans med regeringens satsningar på laddinfrastrukturen är viktiga för att vi ska få fler rena och tysta transporter i framtiden.”