Tina Thorsell, samhällspolitisk chef: ”För vår sektor betyder det att en balanserad omställning kan möjliggöras.”
Bransch- och arbetsgivarorganisationen Transportföretagen har publicerat en första kommentar till den tillträdande regeringens handlingsprogram — det så kallade Tidöavtalet.
I avtalet finns som bekant bland annat löften om högkostnadsskydd för elpriser, sänkta drivmedelspriser och att reduktionsplikten sänks till EU:s miniminivå, något som Transportföretagen kommenterar enligt följande:
— Vi konstaterar att avtalet innehåller flera viktiga åtgärder för klimat och hållbarhet. För vår sektor betyder det att en balanserad omställning kan möjliggöras. Vi är särskilt glada över att vi har ett fortsatt fokus på målet netto noll 2045, det vill säga att Sverige senast år 2045 inte ska ha några nettoutsläpp av växthusgaser, och att reduktionsplikten görs mer konkurrenskraftig, säger Tina Thorsell, samhällspolitisk chef hos Transportföretagen, i en skriftlig kommentar.
Enligt Tina Thorsell addreseras flera av transportsektorns viktiga frågor i avtalet, något som ”krattar vägen mot framtiden”.
— Transportnäringen har länge varit fokuserad på omställningen som just nu pågår. Flaskhalsen har varit statens senfärdighet. Att våra frågor nu uppmärksammas är bra både för vår sektor och för samhället i stort. Det innebär exempelvis ett ökat fokus på elektrifiering och laddinfrastruktur. Om staten investerar innebär det också att omställningen kan öka i hastighet. Nu är det otroligt viktigt att fortsätta bevaka och påverka utformningen på de förslag som kommer presenteras, säger Tina Thorsell, samhällspolitisk chef hos Transportföretagen.