REPORTAGE. På Malmö sjukhusområde har en flotta av självkörande truckar tagit över servicetransporterna. AGV:erna fraktar i stort sett allt — utom patienter.
Som ett av de första sjukhusen i Sverige — Nya Karolinska och Huddinge sjukhus hann före — hanteras numera godstransporterna på Malmö sjukhusområde av självkörande robotar.
Idén om att byta ut de gamla dragtruckarna med självkörande robotar, som på engelska heter Automated Guided Vehicles och sålunda förkortas AGV:er, uppstod i samband med att Region Skåne för ett tiotal år sedan beslutade sig för att bygga två nya vårdbyggnader på sjukhusområdet.
”Måste börja utveckla”
— När beslutet om de nya vårdbyggnaderna togs insåg vi att vi måste också börja utveckla vår verksamhet för att kunna möta morgondagens behov av leveranser och moderna transportsystem, säger Petra Holm, som är verksamhetsledare vid Regionservice hos Region Skåne och projektledare för AGV-projektet på Malmö sjukhusområde.
Hon fortsätter:
— Det ledde till att regionen fattade beslut om att även bygga en ny servicebyggnad med en ny godsmottagning och att låta självkörande truckar ta över servicetransporterna.
Kör i kulvertarna
Ett första test med två AGV:er som initierades våren 2022 har nu följts av ett större inköp, vilket innebär att en flotta bestående av hela 36 självkörande robotar sedan några månader tillbaka susar runt i kulvertarna under sjukhusbyggnaderna.
AGV:erna kommer från det italienska märket Oppent och har beteckningen Ecart 9. Med en hastighet på 0,8-1,2 meter i sekunden transporterar de allt från textilier, mat och avfall till mediciner och kan vid normal drift bära 500 kilo.
— Däremot fraktar de inga patienter, vilket förstås har med både säkerhet och den rent mänskliga aspekten att göra.
Flera skäl
Enligt Petra Holm finns det flera skäl till att AGV:erna köpts in, där det kanske viktigaste är kopplat till bristen på personal.
— Vi blir ju inte fler som jobbar i vården och vi behöver framtidssäkra vår arbetskraft så att vi har tillräckligt med personal. Samtidigt är det vår uppgift inom serviceverksamheten är att så att material, textilier och så vidare är framme på rätt tid och på rätt plats. Då måste vi ha effektiva transporter för att klara det, säger Petra Holm tillägger:
— Därför anser vi att det är bättre att använda robotteknologi till de mer monotona uppgifterna, och låta de mänskliga händerna användas där de gör bättre nytta — det vill säga nära patienterna.
Enligt Petra Holm har ingen personal sagts upp till följd av AGV-inköpen. Däremot har de som tidigare fraktade gods med vanliga truckar nu fått andra arbetsuppgifter.
— Några har blivit så kallade superusers, vilket innebär att de fått kompetensutbildning och lärt sig att jobba mer med datorer och automation. Syftet är att de snabbt ska kunna rycka in om det blir något fel med AGV:erna.
Vagnar körs fram
Flödet med de självkörande truckarna utgår från det gods som anländer med lastbil till den nya servicebyggnaden. Godset tas emot av servicepersonal som kör fram respektive godsvagn till en så kallad ”hämta/lämna-plats”. På dessa platser finns styrskenor i golvet så att personalen kan placera in varje godsvagn på rätt sätt. Här finns också en statuslampa i taket, som via ljussignaler berättar för personalen om en plats är upptagen, om den behöver tömmas eller är reserverad. Här finns också en ultraljudssensor som berättar för systemet om en finns vagn på plats.
När en lastad godsvagn väl har placerats längs styrskenorna får närmaste AGV order om detta, varpå AGV:n kör in under godsvagnen, lyfter upp vagnen och sedan kör iväg med den.
— AGV:n läser då av den RFID-tagg som sitter under vagnen och som ger AGV:n en körorder om vart den ska — det kan till exempel vara tvätt som ska till en viss avdelning i en viss byggnad, säger Petra Holm.
Hämtas av servicepersonal
De självkörande truckarna kör endast i det omfattande kulvertsystem som finns under sjukhusområdet, och i nuläget kör de uteslutande fram till den godshiss som är närmast slutmålet. Därifrån hämtas de av servicepersonal och körs upp till rätt vårdavdelning.
När de nya vårdbyggnaderna öppnar upp, vilket väntas ske nästa år, så kommer AGV:erna även att kunna köra upp i egna hissar till sin slutdestination. Då lämnas godset av på en motsvarande ”hämta/lämna-plats” som finns på varje mottagning, varpå AGV:n ger sig av på nästa uppdrag.
När en tom godsvagn ska levereras ut från servicebyggnaden sker motsvarande procedur i omvänd ordning.
— Det är viktigt att poängtera att de självkörande robotarna aldrig kommer i kontakt med patienter eller besökare, och oftast inte heller med sjukvårdspersonalen. Det är i regel bara vår egen servicepersonal som hanterar AGV:erna och som ser till att allt fungerar. När till exempel en leverans är på väg så får de en signal i sin handenhet om att det är dags att ta gå till aktuell ”hämta/lämna-plats”.
Navigerar med lidar
Nere i kulvertarna navigerar AGV:erna med hjälp av konturnavigering via lidar-teknik, som är en slags lasersensor, och genom att känna av reflektorer som är placerade där konturer saknas — som till exempel långa korridorer.
— Om en människa skulle röra sig framför den självkörande trucken så stannar trucken, skickar en varningssignal och ber dig snällt att gå åt sidan. Skulle det ligga det något föremål på golvet i en kulvert, en tappad kartong eller så, så stannar den också. Står trucken stilla alltför länge kan en av våra superusers åka ut och titta på vad som hänt och rätta till det som blivit fel.
Drifttiden för en Oppent-truck med fulladdat batteri är sju timmar, och laddningstiden är tre timmar. Trucken känner själv av om den behöver ladda och söker sig då till närmaste lediga laddare.
Stora mängder transporter
När de nya vårdbyggnaderna har öppnat nästa år kommer AGV:erna enligt Petra Holm att hantera ungefär 1 400 transporter per dygn. För att nämna ytterligare fakta så levereras varje dag 25 000 textilier, 1 500 portioner mat och 120 paket ut till sjukhusets vårdavdelningar. Plus runt 4 ton avfall.
— Det är klart att det är roligt att prata om siffror och om logistik och ny teknik, men det viktigaste för oss är att våra patienter får en bra patientupplevelse och att vi kan stötta det på rätt sätt. Företag kanske gör sådant här för att effektivisera och tjäna pengar, men för oss handlar det om mer än så, säger Petra Holm, verksamhetsledare vid Regionservice hos Region Skåne och projektledare för AGV-projektet på Malmö sjukhusområde.
FAKTA OM OPPENT ECART 9
Hastighet: 0,8-1,2 m/s
Lastkapacitet: 500 kg vid normal drift (700 kg maximalt)
Drifttid vid fulladdat batteri: 7 timmar
Laddningstid 3 timmar
Typ av batteri: litiumjon (Li-FePO4)
Vikt: ca 250 g